Van vijf procent groei in de periode januari t/m juni zou de groei kunnen verminderen naar één procent. De oorzaken zijn velerlei. Het uitdijende conflict rond de Oekraïne is een belangrijke factor. Daarnaast draait de economie in grote Europese landen als Frankrijk en Italië allesbehalve soepel en kent ook Japan afkoelingsverschijnselen.

Alles bij elkaar gaat 2014 volgens CAR uitkomen op een mondiale plus van 3,1 procent, resulterend in zo’n 73 miljoen voertuigen. Hoofdafnemer is China (ruim achttien miljoen stuks, plus 12 procent), gevolgd door de VS (dertien miljoen, plus vier procent), Japan, Brazilië en Duitsland. Duidelijk is dat autofabrikanten steeds afhankelijker worden van Chinese klanten: eind dit jaar zal een kwart van alle auto’s daar van de hand gaan. Of ze daar blij moeten zijn is overigens de vraag. Onlangs dwong China fabrikanten van reserve-onderdelen tot prijsverlaging. En als gevolg van protectionistische maatregelen zal de marge bij nieuwe auto’s eveneens afnemen, verwacht het CAR-Institut.