Een jaar eerder werd nog een verlies geleden van 306 miljoen dollar (voor belastingen). Ford ligt naar eigen zeggen op koers om vanaf volgend jaar in Europa ook onder de streep, na aftrek van belastingen, winstgevend te zijn. Positief nieuws dus, maar Ford verliest wel marktaandeel in Europa. In juni ging 7,3 procent van de taart naar de Amerikaanse firma, versus 7,7 procent in dezelfde maand van 2013. Ook in Nederland gaat het slecht. De afzet over de eerste zeven maanden is met 34 procent gedaald ten opzichte van de periode januari t/m juli 2013. Dat is veel meer dan het marktgemiddelde (-5,2%) en juli was met een resultaat van minus 30 procent amper beter. Het gevolg is nu dat vooral dealerbedrijven die Ford vertegenwoordigen in Nederland in de problemen komen.
Hoe kotm het? Aan de Fiesta ligt het niet, want die zorgt onverminderd voor verkoopfeest in de showrooms. Terecht, want het is een keurige hatchback zonder wezenlijke minpunten. Bovendien kan hij in de zo gewilde 14%-bijtellinguitvoering besteld worden. Dat pluspunt moet de Focus dit jaar ontberen. Bovendien werd de facelift van deze middenklasser veel te vroeg aangekondigd, waardoor particulieren en zakelijke rijders hun kruit droog houden. Het gevolg is dat de belangstelling voor de Focus met tweederde is afgenomen. Dan kan je gerust spreken van een mokerslag.
Je hoeft geen hogere autokunde gestudeerd te hebben om te kunnen voorzien dat als de Focus onder het mes gaat, ook de (Grand) C-Max in aanmerking komt voor een opfrisbeurt. Daardoor is ook deze mpv uit de gratie. Meer ruimtewagenellende komt in de vorm van de B-Max, die geflopt is: in de eerste zeven maanden van dit jaar is de afzet van deze compacte mpv precies gehalveerd – veel te veel voor een relatief jong model. De B-Max probeert praktisch te zijn met zijn schuifdeuren achter, maar is dat onderaan de streep niet vanwege de relatief kleine bagageruimte. Bovendien kleeft aan dit model een seniorenimago; iets waar meer mpv-modellen last van hebben.
Opvallend is dat de grote S-Max en Galaxy zich goed staande weten te houden. Die zijn weliswaar flink op leeftijd maar dat minpunt hoeft niet fataal te zijn als de concurrentie het in het betreffende segment laat afweten, zo blijkt. Merken als Citroën en Peugeot hebben zich teruggetrokken uit het segment van de grote mpv’s, de Alhambra/Sharan van Seat/Volkswagen missen uitstraling en bij Renault loopt de Espace op zijn laatste benen. Het gevolg is dat Ford met mpv-duo dit jaar weinig verkoopschade oploopt. Prettig, maar de S-Max en de Galaxy zijn geen volumemodellen. Dus de constante afzet is niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat.
Een model dat wél voor volume had kunnen zorgen, is de Ka. In het A-segment heeft Volkswagen namelijk in de eerste zeven maanden van dit jaar meer dan 6,5 duizend exemplaren van de Up weten te verkopen. Ook de Kia Picanto is met afgerond zesduizend registraties zeer in trek. Maar bij de Ka is de teller blijven steken op 786 exemplaren. Er is eigenlijk geen model dat het in het A-segment nog slechter doet, op de Ypsilon van het toekomstloze Lancia na dan. En dat geeft te denken. Zou Ford aan de onderkant van de markt net zo scoren als Volkswagen, dan zou er van een verkoopdaling niet of nauwelijks sprake zijn. En zouden ook de dealers minder hard geraakt worden.
Gelukkig komt er volgend jaar een nieuwe editie van de Ka. Die wordt heel anders van opzet. Het huidige model heeft de Fiat 500 als basis (resultaat: wel diens onpraktische eigenschappen maar niet zijn charme) maar voor de opvolger heeft Ford goed gekeken naar de Dacia Sandero. Dit betekent dat de consument straks kan rekenen op een relatief ruime vijfdeurs hatchback. Klinkt niet verkeerd, maar hopelijk maakt Ford niet dezelfde fout als bij de Ecosport. Die is óók relatief ruim maar na één blik op het laagwaardige interieur geworpen te hebben, heeft de pers al gegeten en gedronken. Kia, en zeker Hyundai met de jongste i10, laten zien dat een goedkope auto er niet armoedig uit hoeft te zien.
Ford dreigt zo de boot te missen in het suv-segment. Pijnlijk, want de crisis gaat juist aan dit deel van de automarkt voorbij. De verkopen liggen duidelijk boven het niveau van vorig jaar, maar de belangstelling voor de bekritiseerde Ecosport komt slechts aarzelend op gang: afgelopen maand waren er slechts zeventien registraties versus 611 kopers voor de Renault Captur bijvoorbeeld. In dezelfde periode daalde het aantal orders voor de onvoldoende zichtbare Kuga van 77 tot 52 stuks. Ter vergelijking: de Mitsubishi Outlander ging in juli 626 keer over de toonbank en voor de Nissan Qashqai staken 421 Nederlanders hun hand op.
Zal de nieuwe Mondeo voor een ommekeer kunnen zorgen? Dat is twijfelachtig. De belangstelling voor D-segment middenklassers blijft namelijk dalen. Dit jaar zullen de verkopen waarschijnlijk dertien tot veertien procent onder het niveau van 2013 uitkomen, terwijl de totale marktkrimp veel geringer is. Bovendien is de Mondeo, als hij eind dit jaar in de showrooms arriveert, feitelijk alweer twee jaar oud. Ford kan het model nu pas introduceren omdat men op het laatste moment besloot de productie te verplaatsen van België naar Spanje. Het gevolg is dat de Mondeo het straks zal moeten opnemen tegen recentere ontwerpen, zoals de nieuwe Volkswagen Passat.
Begin 2015 volgt Audi met een verse editie van de A4. Officieel is dat geen rechtstreekse concurrent vanwege de ‘premiumstatus’ maar Ford heeft de handschoen opgepakt door een extra luxueuze Vignale uitvoering van de nieuwe Mondeo aan te kondigen. Die versie zal het Audi (en BMW en Mercedes-Benz) dun door de broek laten lopen, zo hoopt Ford. Een naïeve gedachte, want de Mondeo Vignale is niks anders dan een Taunus Ghia in moderne verpakking. Met dat enkel bij gepensioneerden populaire type is Ford niet voor niets eind vorige eeuw gestopt.
Maar wie zijn geschiedenis niet kent, heeft geen toekomst. (door: autointernationaal.nl)