Volgens de rechter is de onderbouwing van het verzoek, gedaan om tijd te krijgen voor aanvullende kredieten ‘vaag’. Zo ontbreekt informatie over de duur van de financiële ondersteuning. Vaag is ook wanneer en hoeveel geld NEVS denkt te ontvangen, meldt de rechtbank in een verklaring.  

De afwijzing is een flinke streep door de rekening van de in China en Hongkong gevestigde eigenaren van NEVS. Twee jaar geleden namen zij het eind 2011 failliet verklaarde Saab over, met de intentie op basis van bestaande technologie van het Zweedse merk elektrische sedans te gaan produceren. Begin dit jaar hervatte NEVS op bescheiden schaal de productie in Trollhättan, met een licht gewijzigde versie van de 9-3 met benzinemotor. Ook enkele elektrische prototypes, het hoofddoel van NEVS, liepen er van de band. Begin april gingen tweehonderd elektrische auto’s als testvloot naar de Chinese stad Qingdao, hoofdinvesteerder in NEVS. Kort daarna echter moest het bedrijf de activiteiten alweer staken, bij gebrek aan liquide middelen om schulden te voldoen. NEVS zegt negenhonderd leveranciers te hebben – vierhonderd rechtstreeks verbonden met de productie, de rest indirect. Het merendeel zou de uitkomst van de lopende onderhandelingen afwachten. Sommigen echter maakten de gang naar de rechter, in een poging om hun geld te krijgen.
NEVS schermt met twee (niet nader genoemde) namen van fabrikanten uit de autowereld  om aanvullende geldbedragen zeker te stellen. Een van hen zou (gedeeltelijke) overname van NEVS overwegen, de tweede zou in zijn voor samenwerking bij de ontwikkeling van het nieuwe platform. In deze gesprekken zit volgens NEVS-president Mattias Bergman nog steeds schot, maar ze zijn wel complex en tijdrovend. Tegen de afwijzing van het verzoek om surseance is inmiddels door NEVS hoger beroep aangetekend.

Bronnen: Reuters, Autointernationaal, hkcarworld.com