Uur U voor Detroit: rechter beslist over toekomst

Hoe kapot is de stad Detroit? Is er nog hoop voor de failliete Motor City, die eens zo schitterde als metropool van de Amerikaanse auto-industrie?

Rechter Steven Rhodes liet zich drie uur lang in een tourbus door de stad Detroit rijden om persoonlijk een indruk te krijgen van de situatie. Hij zag ingestorte en verpauperde huizen met gebroken ramen en afbladderde verf. Maar aan de andere kant waren er ook opgeknapte gebouwen met een vrolijke aanblik, netjes aangeharkte tuinen en nieuwe winkels. Het is van groot belang van rechter Rhodes van de stad vindt want hij is de faillissementsrechter die erover moet beslissen of een saneringsplan voor de stad eerlijk is voor de schuldeisers en ‘maakbaar genoeg’ is om daadwerkelijk uit te voeren, mogelijk al vanaf midden oktober.  Dinsdag (2 september) begint de onderzoeksprocedure die met grote spanning is tegemoet gezien. De media in de VS spreken over ‘de dagen die het lot van Detroit zullen bepalen’.

Ruim een jaar geleden heeft de stad Detroit faillissement aangevraagd, het tot nu toe grootste stadsfaillissement in de Amerikaanse geschiedenis. Er was een kettingreactie:  recessie, crisis in de auto-industrie, mismanagement, corruptie en criminaliteit brachten Detroit aan de financiële afgrond met een schuldenlast van achttien miljard dollar (13,7 miljard euro). Zeven miljard ervan wil Detroit uit de boeken schrappen, bovendien moet in de komende jaren 1,4 miljard dollar worden uitgegeven aan het opknappen van de desolate toestand van de stad. Men wil investeren in de infrastructuur, in het afbreken van verpauperde huizen en in de modernisering ervan – en in politie en brandweer. Detroit wil veiliger, schoner en efficiënter worden, zo staat in het reddingsplan waarover Rhodes moet beslissen.   

Het afgelopen jaar tussen de faillissementsaanvraag en het dienen van de zaak voor de faillissementsrechter kenmerkt zich door heftige gevechten aan de onderhandelingstafel en in de rechtbank. Er gaat er immers niet alleen om hoe de talrijke schuldeisers tevreden gesteld moeten worden, maar het gaat ook om de pensioenen van dertigduizend gemeenteambtenaren die nog werken of al met pensioen zijn. En het gaat om de toekomst van de kunstschatten van Detroit, 66 duizend schilderijen en sculpturen in het Detroit Institute of Arts. Daaronder bevinden zich werken bevinden  Matisse, Monet en Van Gogh.

 

Uur U voor Detroit: rechter beslist over toekomst - Automobielmanagement.nl

Uur U voor Detroit: rechter beslist over toekomst

Hoe kapot is de stad Detroit? Is er nog hoop voor de failliete Motor City, die eens zo schitterde als metropool van de Amerikaanse auto-industrie?

Rechter Steven Rhodes liet zich drie uur lang in een tourbus door de stad Detroit rijden om persoonlijk een indruk te krijgen van de situatie. Hij zag ingestorte en verpauperde huizen met gebroken ramen en afbladderde verf. Maar aan de andere kant waren er ook opgeknapte gebouwen met een vrolijke aanblik, netjes aangeharkte tuinen en nieuwe winkels. Het is van groot belang van rechter Rhodes van de stad vindt want hij is de faillissementsrechter die erover moet beslissen of een saneringsplan voor de stad eerlijk is voor de schuldeisers en ‘maakbaar genoeg’ is om daadwerkelijk uit te voeren, mogelijk al vanaf midden oktober.  Dinsdag (2 september) begint de onderzoeksprocedure die met grote spanning is tegemoet gezien. De media in de VS spreken over ‘de dagen die het lot van Detroit zullen bepalen’.

Ruim een jaar geleden heeft de stad Detroit faillissement aangevraagd, het tot nu toe grootste stadsfaillissement in de Amerikaanse geschiedenis. Er was een kettingreactie:  recessie, crisis in de auto-industrie, mismanagement, corruptie en criminaliteit brachten Detroit aan de financiële afgrond met een schuldenlast van achttien miljard dollar (13,7 miljard euro). Zeven miljard ervan wil Detroit uit de boeken schrappen, bovendien moet in de komende jaren 1,4 miljard dollar worden uitgegeven aan het opknappen van de desolate toestand van de stad. Men wil investeren in de infrastructuur, in het afbreken van verpauperde huizen en in de modernisering ervan – en in politie en brandweer. Detroit wil veiliger, schoner en efficiënter worden, zo staat in het reddingsplan waarover Rhodes moet beslissen.   

Het afgelopen jaar tussen de faillissementsaanvraag en het dienen van de zaak voor de faillissementsrechter kenmerkt zich door heftige gevechten aan de onderhandelingstafel en in de rechtbank. Er gaat er immers niet alleen om hoe de talrijke schuldeisers tevreden gesteld moeten worden, maar het gaat ook om de pensioenen van dertigduizend gemeenteambtenaren die nog werken of al met pensioen zijn. En het gaat om de toekomst van de kunstschatten van Detroit, 66 duizend schilderijen en sculpturen in het Detroit Institute of Arts. Daaronder bevinden zich werken bevinden  Matisse, Monet en Van Gogh.