Het betreft dus het aantal BMW Mini’s dat in Oxford is gebouwd. De productie van de oude Mini startte eind 1958 in Longbridge en Oxford, het eerste explaar werd in 1959 verkocht. Later verhuisde de productie naar de Rover-fabriek in Birmingham. Na de turbulente tijden in de jaren negentig, die bijna het einde betekende voor de complete Britse auto-industrie, keerde voor het merk Mini de rust terug toen BMW na de overname en ontmanteling van Rover besloot het  merk nieuw leven in te blazen. In 2001 startte in Oxford de bouw van de nieuwe Mini. Niet alleen zijn in veertien jaar tijd drie miljoen exemplaren gebouwd in Oxford, ook in het Oostenrijkse Graz (Countryman). Er zijn twee miljoen Mini’s geëxporteerd vanuit de Engelse fabriek naar 110 landen, intussen zijn daar vier van de vijf Mini’s bestemd voor export.
De viering in Oxford start dinsdag om elf uur Engelse tijd als de drie miljoenste Mini, de F55, de nieuwe vijfdeursvariant van de band loopt. De feestelijkheden worden bijgewoond door de Britse minister van Verkeer Kramer. Zij wordt ontvangen door Harald Krüger, lid van de raad van bestuur van de BMW Group voor productie en Peter Schwarzenbauer, bestuurslid voor Mini en BMW Motorrad.

Schwarzenbauer zei aan de vooravond van de feestelijkheden in Oxford dat de Engelse vakbonden destijds bezwaar hadden gemaakt tegen de productie van Mini in het Limburgse Born. "Wij konden niet anders want in Oxford was op geen enkele manier een mogelijkheid om verder uit te breiden, niet qua gebouwen noch qua grond. De productie zit daar echt aan z’n plafond." (HHemmes)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding