Partnerschap Renault-Nissan en Daimler blijft uitbreiden

De Renault-Nissan Alliantie en Daimler hebben verklaard dat alle gemeenschappelijke projecten op schema verlopen. De bazen van beide bedrijven hebben dat vandaag tegen journalisten op de Autosalon van Parijs gezegd.

Het partnerschap is ontstaan in 2010 en de doelstelling van de eerste samenwerking was beperkt tot drie projecten in Europa. Maar het portfolio van de samenwerking is sindsdien gegroeid naar twaalf projecten in Europa, Azië en Noord-Amerika. "De globale schaal van deze projecten verzekert dat onze samenwerking zal blijven groeien. We verwachten voor lange tijd partners te blijven", aldus Carlos Ghosn, ceo van Renault-Nissan. "Sinds de start in 2010 heeft de samenwerking opgeleverd dat de bedoeling was en zelfs meer. Het is zeker een weg die wij zullen vervolgen in de toekomst", aldus ceo Dieter Zetsche van Daimler en van Mercedes-Benz personenwagens.

Deze opmerkingen zijn gemaakt nu de beide partners bezig zijn met de introductie van de eerste auto’s die samen zijn ontwikkeld, namelijk de nieuwe Twingo en de Smart Fortwo en ForFour. De Twingo is sinds september te koop en de Smarts gaan in november in de verkoop. De stadsauto’s zijn gebaseerd op een achterwielaangedreven architectuur. Teams van beide bedrijven hebben hiervoor nauw samengewerkt.  De Smart Fortwo wordt gebouwd in het Franse Hambach en de Twingo en de ForFour in Novo Mesto in Slovenië.
Afgelopen juni hebben Nissan en Daimler bekendgemaakt dat zij plannen hebben om gezamenlijk premium compacte auto’s te ontwikkelen en samen te bouwen in Mexico. De bouw van de gezamenlijke fabriek zal beginnen in 2015 en de productie begint in 2017 met modellen van Infiniti, het luxe merk van Nissan. In 2018 zullen er ook Mercedessen worden gebouwd. In de tussentijd voorzien de partners elkaar van powertrains:  Renault levert 1 .6 dieselmotoren voor de C-Klasse en de Vito. Renault levert ook een 1.0 driecilinder en een 0.9 driecilinder turbomotor voor de Smarts. In juni is de productie van een 2.0 viercilinder turbomotor begonnen in Decherd in de VS. De motoren worden gebruikt in Infiniti Q50 en in de C-Klasse. 
Op het gebied van bestealuto’s werken Daimler’s Fuso Truck and Bus Corporation en Nissan Motor samen voor de levering van bestelauto’s voor export. Als gevolg hiervan zal Nissan zijn NV350 bestelauto leveren aan Mitsubishi Fuso als Canter Van voor het Midden-Oosten vanaf 2014.

 

Partnerschap Renault-Nissan en Daimler blijft uitbreiden - Automobielmanagement.nl

Partnerschap Renault-Nissan en Daimler blijft uitbreiden

De Renault-Nissan Alliantie en Daimler hebben verklaard dat alle gemeenschappelijke projecten op schema verlopen. De bazen van beide bedrijven hebben dat vandaag tegen journalisten op de Autosalon van Parijs gezegd.

Het partnerschap is ontstaan in 2010 en de doelstelling van de eerste samenwerking was beperkt tot drie projecten in Europa. Maar het portfolio van de samenwerking is sindsdien gegroeid naar twaalf projecten in Europa, Azië en Noord-Amerika. "De globale schaal van deze projecten verzekert dat onze samenwerking zal blijven groeien. We verwachten voor lange tijd partners te blijven", aldus Carlos Ghosn, ceo van Renault-Nissan. "Sinds de start in 2010 heeft de samenwerking opgeleverd dat de bedoeling was en zelfs meer. Het is zeker een weg die wij zullen vervolgen in de toekomst", aldus ceo Dieter Zetsche van Daimler en van Mercedes-Benz personenwagens.

Deze opmerkingen zijn gemaakt nu de beide partners bezig zijn met de introductie van de eerste auto’s die samen zijn ontwikkeld, namelijk de nieuwe Twingo en de Smart Fortwo en ForFour. De Twingo is sinds september te koop en de Smarts gaan in november in de verkoop. De stadsauto’s zijn gebaseerd op een achterwielaangedreven architectuur. Teams van beide bedrijven hebben hiervoor nauw samengewerkt.  De Smart Fortwo wordt gebouwd in het Franse Hambach en de Twingo en de ForFour in Novo Mesto in Slovenië.
Afgelopen juni hebben Nissan en Daimler bekendgemaakt dat zij plannen hebben om gezamenlijk premium compacte auto’s te ontwikkelen en samen te bouwen in Mexico. De bouw van de gezamenlijke fabriek zal beginnen in 2015 en de productie begint in 2017 met modellen van Infiniti, het luxe merk van Nissan. In 2018 zullen er ook Mercedessen worden gebouwd. In de tussentijd voorzien de partners elkaar van powertrains:  Renault levert 1 .6 dieselmotoren voor de C-Klasse en de Vito. Renault levert ook een 1.0 driecilinder en een 0.9 driecilinder turbomotor voor de Smarts. In juni is de productie van een 2.0 viercilinder turbomotor begonnen in Decherd in de VS. De motoren worden gebruikt in Infiniti Q50 en in de C-Klasse. 
Op het gebied van bestealuto’s werken Daimler’s Fuso Truck and Bus Corporation en Nissan Motor samen voor de levering van bestelauto’s voor export. Als gevolg hiervan zal Nissan zijn NV350 bestelauto leveren aan Mitsubishi Fuso als Canter Van voor het Midden-Oosten vanaf 2014.