Dat de daling in omzet sterker uitvalt dan in aantallen komt door een iets andere productmix en door negatieve wisselkoerseffecten. Cumulatief over de eerste negen maanden van dit jaar komen de verkopen met 14,6 miljard euro 4,7 procent lager uit. Het Franse bandenbedrijf heeft daarom wat lucht laten lopen uit de verwachting voor heel 2014. Michelin mikt nu op een omzetstijging van één of hooguit twee procent terwijl het doel eerst op drie procent stond, zo laat de bandengigant weten.

De al in de eerste helft van dit jaar ingezette vertraging op de bandenmarkt is volgens Michelin ook in het laatste kwartaal onverminderd doorgegaan. Een mogelijk lichtpuntje was dat september wat aantal verkochte banden betreft opeens weer een plus van 3,3 procent liet zien. Om de financiële resultaten op peil te houden, gaat Michelin opnieuw proberen in de kosten te snijden. Bovendien wordt het ambitieuze investeringsprogramma voor de komende jaren wat teruggedraaid.