Het contract dat het merk heeft met het Volkswagen-concern voor de gezamenlijke productie van de Sprinter en de Crafter loopt dan ten einde. Mercedes-Benz meldt in het bericht over de aanstaande productieplannen alvast dat het de enige fabrikant in het segment van grote bestelauto’s is die auto’s produceert in Duitsland. "Door bijna een half miljard euro te investeren garanderen wij de concurrentiekracht van de twee fabrieken voor de lange termijn", aldus Volker Mornhinweg, hoogste baas van Mercedes-Benz Vans. "Hierdoor zijn beide goed voorbereid op de hevige concurrentie waarmee de Sprinter wereldwijd te maken heeft." De grootste investering, 300 miljoen euro, komt toe aan de fabriek in Düsseldorf waar sinds 1995 de gesloten bestelwagens van het type Sprinter worden gebouwd.


VS: van assemblage naar productie

Met een afzet van 23 duizend Sprinters in 2013 gelden de Verenigde Staten na Duitsland als de op één na grootste markt voor het model. Mercedes-Benz Vans heeft zichzelf ten doel gesteld nog nadrukkelijker te gaan profiteren van de groei die de Noord-Amerikaanse markt voor grote bestelauto’s doormaakt. Vanwege hoge invoerrechten werden de Amerikaanse Sprinters gebouwd in Duitse fabrieken om daarna deels ontmanteld te worden verscheept naar Charleston in South Carolina, waar de wagens weer werden geassembleerd. "Deze handelwijze verhoogde de kostprijs van de bestelauto’s niet alleen flink maar de dealers kampten ook met lange levertijden", aldus Mornhinweg. "Omdat dit niet past in de groeistrategie van Mercedes-Benz Vans hebben we besloten de komende Sprinter lokaal te gaan produceren. Waar de productiefaciliteit zal komen, wordt nader bepaald."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding