Spyker verliest proces tegen General Motors

Spyker heeft geen recht op 3 miljard dollar aan schadevergoeding omdat General Motors (GM) de verkoop van Saab aan een Chinees consortium in 2011 blokkeerde. Dat heeft de rechter ook in hoger beroep bepaald.

Dat meldt nieuwssite Z24. Spyker-topman Victor Muller eiste een schadevergoeding van GM omdat het concern in zijn ogen onrechtmatig weigerde om de Chinezen de techniek van Saab – die afkomstig was van GM – te laten gebruiken. Daardoor ging de verkoop aan de Chinezen niet door, waarmee volgens Victor Muller de enige overlevingskans voor Saab om zeep werd geholpen.

Spyker kocht Saab in 2010 van GM en mocht in licentie de techniek gebruiken om de bestaande Saab-modellen te bouwen en zelfs nieuwe te ontwikkelen. Maar toen Saab niet uit de financiële problemen kon komen en de productie moest worden gestaakt, wilde Victor Muller het Zweedse merk aan een Chinees consortium verkopen. GM vreesde dat daardoor hun techniek in handen van een concurrent kon komen en trok de licentie daarop in, waarmee effectief de verkoop werd geblokkeerd.

Later kocht NEVS de failliete boedel van Saab om uiteindelijk elektrische auto’s te gaan bouwen. Enkele maanden werd ook weer de Saab 9-3 geproduceerd, maar NEVS raakte zelf in problemen en is nu ook al weer enige maanden op zoek naar nieuwe financiële middelen. (Z24.nl)

Spyker verliest proces tegen General Motors - Automobielmanagement.nl

Spyker verliest proces tegen General Motors

Spyker heeft geen recht op 3 miljard dollar aan schadevergoeding omdat General Motors (GM) de verkoop van Saab aan een Chinees consortium in 2011 blokkeerde. Dat heeft de rechter ook in hoger beroep bepaald.

Dat meldt nieuwssite Z24. Spyker-topman Victor Muller eiste een schadevergoeding van GM omdat het concern in zijn ogen onrechtmatig weigerde om de Chinezen de techniek van Saab – die afkomstig was van GM – te laten gebruiken. Daardoor ging de verkoop aan de Chinezen niet door, waarmee volgens Victor Muller de enige overlevingskans voor Saab om zeep werd geholpen.

Spyker kocht Saab in 2010 van GM en mocht in licentie de techniek gebruiken om de bestaande Saab-modellen te bouwen en zelfs nieuwe te ontwikkelen. Maar toen Saab niet uit de financiële problemen kon komen en de productie moest worden gestaakt, wilde Victor Muller het Zweedse merk aan een Chinees consortium verkopen. GM vreesde dat daardoor hun techniek in handen van een concurrent kon komen en trok de licentie daarop in, waarmee effectief de verkoop werd geblokkeerd.

Later kocht NEVS de failliete boedel van Saab om uiteindelijk elektrische auto’s te gaan bouwen. Enkele maanden werd ook weer de Saab 9-3 geproduceerd, maar NEVS raakte zelf in problemen en is nu ook al weer enige maanden op zoek naar nieuwe financiële middelen. (Z24.nl)