Toch daalde de winst minder hard dan verwacht, dankzij een aanhoudende groei in China. Daar verkoopt Ford inmiddels meer auto’s dan het mondiaal veel grotere Toyota. Een situatie die eerlijkheidshalve niet los kan worden gezien van de anti-Japanse sentimenten in China.

Ford boekte een nettowinst in het derde kwartaal van 835 miljoen dollar (658 miljoen euro), vergeleken met 1,3 miljard dollar in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet zakte met 3,2 procent tot 32,8 miljard dollar. Het concern waarschuwde vorige maand dat de winstverwachting voor heel 2014 niet waargemaakt kan worden. Het bedrijf rekent nu op een winst voor belastingen van 6 miljard dollar. Eerder werd nog gemikt op 7 à 8 miljard dollar.

De malaise op de Russische automarkt is één van de pijnpunten voor Ford in Europa. Rusland zal de negatieve gevolgen van de dalende roebel, de afnemende vraag naar auto’s en de effecten van de westerse sancties pas in 2016 te boven zijn, schat Ford in. Verder heeft de Ecosport veel negatieve recensies gekregen in Europa, waardoor er verhaast verbeteringen bij dit cross-over model doorgevoerd moeten worden. Daarnaast ontwikkelt de Zuid-Amerikaanse markt zich een stuk slechter dan voorzien.

De winst van Ford staat ook onder druk door productievertragingen van de F-150, ’s werelds best verkopende pick-up. De 2 fabrieken waar dit model worden gebouwd gaan dit jaar 13 weken dicht om ze klaar te maken voor de productie van de nieuwe generatie F-150. Dat gaat ten koste van de productie van zo’n 90.000 exemplaren, waarop soms een winstmarge van 10.000 dollar zit.