Dat heeft FCA woensdag 29 oktober gemeld. Het lijkt allemaal nogal rigoureus maar men brengt slechts tien procent van de aandelen op de markt, de rest komt in handen van de huidige aandeelhouders van Fiat Chrysler en die houden de touwtjes dus strak in handen. De zogenoemde IPO, het aanbieden van aandelen op de publieke markt, van het fantastische merk Ferrari zal veel geld opleveren. De schattingen lopen uiteen van drie tot vijf miljard euro, geld dat het bedrijf goed kan gebruiken omdat het veel schulden heeft. De afsplitsing, die naar verwachting volgend jaar wordt afgerond, hoort bij de plannen waarmee FCA in de komende jaren zijn winst wil vergroten.
De strijd over de toekomst van Ferrari, plus de slechte resultaten van Ferrari in de Formule 1, kostten topman Luca Cordero di Montezemolo vorige maand nog zijn baan (. Hij wilde het exclusieve karakter van Ferrari beschermen maar moest het afleggen tegen Sergio Marchionne, de ceo van Fiat Chrysler.
Uit de kwartaalcijfers van het concern blijkt verder dat Fiat Chrysler zijn verkopen vorig kwartaal heeft weten op te voeren, vooral dankzij groei op de Noord-Amerikaanse markt. De omzet van het gefuseerde bedrijf steeg met veertien procent op jaarbasis naar 23,6 miljard euro. Het concern verkocht wereldwijd 1,1 miljoen auto’s, tien procent meer dan een jaar eerder. De nettowinst stabiliseerde op 188 miljoen euro. In Noord-Amerika en Mexico samen vonden de auto’s van de merken van Fiat Chrysler twintig procent meer aftrek. In Zuidoost-Azië namen de verkopen met dertig procent toe. In de regio Europa, Afrika en het Midden-Oosten werden zes procent meer voertuigen verkocht. Alleen in Latijns-Amerika liepen de zaken slecht; daar zakten de verkopen met twaalf procent in. (bron: FCA/ANP)

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding