De aantallen zijn van de merken BMW, Mini en Rolls-Royce samen. Ook de omzet draaide in een hogere versnelling, gezien de 4,5 procent groei (totaal 19,6 miljard euro). Jammer alleen dat de  nettowinst iets terugliep – 1,3 miljard euro – als gevolg van hogere belastingen. In heel 2013 boekte BMW bijna acht miljard euro winst.

Kijkend naar de eerste drie kwartalen van 2014 samen, dan komt de Beierse autofabrikant met de drie genoemde merken uit op een slordige 1,53 miljoen verkochte auto’s, wat 6,5 procent meer is dan dezelfde periode vorig jaar. Als de groei aanhoudt, is de kans reëel dat BMW zijn verkoopdoelstelling waarmaakt om voor het eerst boven de twee miljoen auto’s te komen.

Overigens is het niet alleen goud wat er blinkt. Waar de merken BMW en Rolls-Royce dit jaar overtuigend wisten te plussen, blijft Mini steken op 207 duizend auto’s – een teruggang van 7,5 procent.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding