Vorige maand werden in Duitsland 275.320 nieuwe personenwagens toegelaten, 3,7  procent meer dan dezelfde maand in 2013. Het volume van privé gekochte auto’s nam echter af met vijf procent ten opzichte van oktober 2013; daarmee is het zowel procentueel als in aantallen de slechtste oktobermaand van particuliere klanten in ruim twintig jaar. Oktober 2014 scoort circa dertig procent lager dan het langjarig gemiddelde voor deze herfstmaand.

De eerste drie maanden van 2014 gaven bij de particuliere verkoop nog een duidelijk positief beeld, maar daarna is bij onze oosterburen de klad erin gekomen. De neerwaartse trend staat in contrast met de ontwikkelingen op de zakelijke markt. Daar ging het aantal eerste toelatingen omhoog met ruim negen procent. De periode januari-oktober als geheel is goed voor zes procent bij de zakelijke kopers.

Enige relativering is op zijn plaats, want 1 november is de datum waarop in de EU alle nieuwe personenauto’s standaard ESP en TPMS aan boord moeten hebben. Vooruitlopend daarop zijn waarschijnlijk door autobedrijven veel modellen zonder deze voorzieningen alvast op kenteken gezet. Voor 2014 als geheel verwacht men in Duitsland een groei van drie procent. Renault en Seat zijn bij de merken de grootste groeiers; Volkswagen blijft koploper, gevolgd door Mercedes en Audi.

Bron: Automobilwoche.