Inkoopdirecteur Bernd Martens heeft dat bekend gemaakt tijdens een congres in Berlijn van vakblad Automobilwoche. Hij kondigde daar ook aan dat Audi in de periode tot 2018/19 het complete gamma zal vernieuwen en uitbouwen naar zestig modellen. Op dit moment zijn het er iets meer dan vijftig.

Audi zegt aan het einde van dit jaar vier keer zo veel auto’s te verkopen dan 25 jaar geleden. Om ook daarna de geplande groei te kunnen realiseren, gaat het concern in twee extra landen produceren: Brazilié (2015) en Mexico (2016). Vanaf 2016 moeten jaarlijks 150 duizend exemplaren van de Q5 van de band rollen in de Mexicaanse fabriek, waar Audi circa een miljard euro voor uittrekt. Sowieso bouwt de autofabrikant zijn productienetwerk uit in alle werelddelen, met name in China en Noord-/Zuid-Amerika. "Om die reden roepen we onze leveranciers op om ons in de wereld te volgen en eveneens fabrieken op te richten bij onze internationale vestigingen." De groeistrategie mag immers niet ten koste gaan van de productkwaliteit, hield Martens zijn gehoor voor. De diversiteit aan productielocaties moet Audi ook wapenen tegen valutaverschillen en logistieke kosten.

Bron: Automobilwoche.