Analyse: Qoros vecht voor zijn bestaan

Het Chinese Qoros is nog steeds een grote onbekende in autoland. Dat komt deels door het gamma, dat bestaat uit de traditioneel vormgegeven 3 Sedan en 3 Hatch. Daar haal je niet echt de voorpagina’s mee.

Meer hitpotentie heeft de ‘City SUV’, die eind november wordt voorgesteld. Volgens Qoros gaat het om een model in het C-segment. Voor wat betreft de motorspecificaties moeten we nog even wachten tot de presentatie op de Ghuangzhou International Automobile Exhibition, eind deze maand. Wel willen de Chinezen al kwijt dat hij wordt uitgerust met QorosQloud, hun eigen benaming voor een hip infotainment systeem.

De City SUV zal niet voor 2017 in productie gaan. Dat is rijkelijk laat voor wat weinig meer lijkt te zijn dan een terreinlook versie van de Qoros 3 Hatch, maar goed, misschien gaan de Chinezen wel verder dan montage van een kunststof randje bij de wielkasten en een verhoogde bodemvrijheid, bijvoorbeeld door vierwielaandrijving mogelijk te maken. Dan is de avontuurlijk aangeklede Qoros niet alleen in de stad inzetbaar, maar ook in het terrein. De Chinezen bieden dan een volwaardig alternatief voor de XV van Subaru.

Qoros mikt met de City SUV op consumenten die er een "premium metropolitan lifestyle" op nahouden. Stadsdandy’s dus. Niet zo gek, want de markt voor dergelijke cross-overs (Mini vist in dezelfde vijver met de Countryman) is booming. Het duurt overigens nog eventjes voor Qoros ook actief wordt op de Nederlandse markt want het merk wil zichzelf eerst een solide basis verschaffen op de thuismarkt. Daar heeft het merk sinds de verkoopstart in januari zo’n 5.500 auto’s verkocht. Qoros heeft in China momenteel een netwerk van 55 dealers. Het in 2007 opgerichte merk beschikt over een nieuwe fabriek in Changsu met een productiecapaciteit van 150.000 auto’s: een veelvoud van het tot nu toe gerealiseerde orderaantal. Dat maakt het begrijpelijk waarom Qoros eerst op de thuismarkt alle zeilen bij wil c.q. moet zetten.

Pas in 2016 zal er bij ons een dealernetwerk opgetuigd worden. Het huidige modellenportfolio is volgens Qoros nog niet compleet genoeg om het merk succesvol neer te zetten in Nederland. Zo ontbreken er dieseluitvoeringen van de 3 Sedan en 3 Hatch. Momenteel is Slowakije het enige land in Europa waar men auto’s verkoopt. In de loop van 2015 komen daar één of twee kleinere Europese landen bij, maar welke dat zijn is nog niet duidelijk. Volgens Qoros wordt er momenteel hard gewerkt aan dieselmotoren. De 3 Sedan en 3 Hatch zijn vooralsnog alleen leverbaar met een 1,6 liter benzinemotor, eentje met en eentje zonder turbo, gekoppeld aan een handbak of aan een automaat met dubbele koppeling. (Toralt Deinum, Autointernationaal)

 

 

Analyse: Qoros vecht voor zijn bestaan - Automobielmanagement.nl

Analyse: Qoros vecht voor zijn bestaan

Het Chinese Qoros is nog steeds een grote onbekende in autoland. Dat komt deels door het gamma, dat bestaat uit de traditioneel vormgegeven 3 Sedan en 3 Hatch. Daar haal je niet echt de voorpagina’s mee.

Meer hitpotentie heeft de ‘City SUV’, die eind november wordt voorgesteld. Volgens Qoros gaat het om een model in het C-segment. Voor wat betreft de motorspecificaties moeten we nog even wachten tot de presentatie op de Ghuangzhou International Automobile Exhibition, eind deze maand. Wel willen de Chinezen al kwijt dat hij wordt uitgerust met QorosQloud, hun eigen benaming voor een hip infotainment systeem.

De City SUV zal niet voor 2017 in productie gaan. Dat is rijkelijk laat voor wat weinig meer lijkt te zijn dan een terreinlook versie van de Qoros 3 Hatch, maar goed, misschien gaan de Chinezen wel verder dan montage van een kunststof randje bij de wielkasten en een verhoogde bodemvrijheid, bijvoorbeeld door vierwielaandrijving mogelijk te maken. Dan is de avontuurlijk aangeklede Qoros niet alleen in de stad inzetbaar, maar ook in het terrein. De Chinezen bieden dan een volwaardig alternatief voor de XV van Subaru.

Qoros mikt met de City SUV op consumenten die er een "premium metropolitan lifestyle" op nahouden. Stadsdandy’s dus. Niet zo gek, want de markt voor dergelijke cross-overs (Mini vist in dezelfde vijver met de Countryman) is booming. Het duurt overigens nog eventjes voor Qoros ook actief wordt op de Nederlandse markt want het merk wil zichzelf eerst een solide basis verschaffen op de thuismarkt. Daar heeft het merk sinds de verkoopstart in januari zo’n 5.500 auto’s verkocht. Qoros heeft in China momenteel een netwerk van 55 dealers. Het in 2007 opgerichte merk beschikt over een nieuwe fabriek in Changsu met een productiecapaciteit van 150.000 auto’s: een veelvoud van het tot nu toe gerealiseerde orderaantal. Dat maakt het begrijpelijk waarom Qoros eerst op de thuismarkt alle zeilen bij wil c.q. moet zetten.

Pas in 2016 zal er bij ons een dealernetwerk opgetuigd worden. Het huidige modellenportfolio is volgens Qoros nog niet compleet genoeg om het merk succesvol neer te zetten in Nederland. Zo ontbreken er dieseluitvoeringen van de 3 Sedan en 3 Hatch. Momenteel is Slowakije het enige land in Europa waar men auto’s verkoopt. In de loop van 2015 komen daar één of twee kleinere Europese landen bij, maar welke dat zijn is nog niet duidelijk. Volgens Qoros wordt er momenteel hard gewerkt aan dieselmotoren. De 3 Sedan en 3 Hatch zijn vooralsnog alleen leverbaar met een 1,6 liter benzinemotor, eentje met en eentje zonder turbo, gekoppeld aan een handbak of aan een automaat met dubbele koppeling. (Toralt Deinum, Autointernationaal)