2.100 man met vervroegd pensioen bij Peugeot Citroen

Bij de fabrieken van Peugeot en Citroen in Frankrijk hebben dit jaar 2.100 mensen gebruikgemaakt van de mogelijkheid met vervroegd pensioen te gaan.

PSA Peugeot Citroen had in de afslankingsplannen gemikt op negenhonderd man maar de belangstelling bleek veel groter. Voor komend jaar heeft de autofabrikant de lat daarom op vijftienhonderd gelegd. Maandag staat een vergadering van de centrale ondernemingsraad op de agenda waar de voorstellen voor de verdere afslanking in 2015 ter tafel zullen komen. PSA Peugeot Citroen wil via de afvloeiing maar ook met andere maatregelen het aantal werknemers nog steeds verder terugdringen om zo de broodnodige kostenbesparingen te realiseren. Topman Carlos Tavares hanteert daarbij als uitgangspunt dat de loonkosten maximaal 12,5 procent van de omzet mogen bedragen terwijl dat momenteel nog rond de 15 procent schommelt. Het autoconcern heeft daarover eerder dit jaar een sociaal akkoord gesloten met de vakbonden waarbij wel is afgesproken dat er in principe geen gedwongen ontslagen zullen vallen. Overigens weerhoudt dat alles PSA er niet van om dit en komend jaar vele honderden jonge werknemers en vooral stagiaires aan te trekken.

2.100 man met vervroegd pensioen bij Peugeot Citroen - Automobielmanagement.nl

2.100 man met vervroegd pensioen bij Peugeot Citroen

Bij de fabrieken van Peugeot en Citroen in Frankrijk hebben dit jaar 2.100 mensen gebruikgemaakt van de mogelijkheid met vervroegd pensioen te gaan.

PSA Peugeot Citroen had in de afslankingsplannen gemikt op negenhonderd man maar de belangstelling bleek veel groter. Voor komend jaar heeft de autofabrikant de lat daarom op vijftienhonderd gelegd. Maandag staat een vergadering van de centrale ondernemingsraad op de agenda waar de voorstellen voor de verdere afslanking in 2015 ter tafel zullen komen. PSA Peugeot Citroen wil via de afvloeiing maar ook met andere maatregelen het aantal werknemers nog steeds verder terugdringen om zo de broodnodige kostenbesparingen te realiseren. Topman Carlos Tavares hanteert daarbij als uitgangspunt dat de loonkosten maximaal 12,5 procent van de omzet mogen bedragen terwijl dat momenteel nog rond de 15 procent schommelt. Het autoconcern heeft daarover eerder dit jaar een sociaal akkoord gesloten met de vakbonden waarbij wel is afgesproken dat er in principe geen gedwongen ontslagen zullen vallen. Overigens weerhoudt dat alles PSA er niet van om dit en komend jaar vele honderden jonge werknemers en vooral stagiaires aan te trekken.