Afrika bouwt met Nederlanders aan eigen auto industrie

In een tijd waar auto’s steeds duurzamer worden, kan de bloeiende economie in Afrika niet achterblijven. Sinds kort is er in samenwerking met de Nederlandse Stichting Aardschap een eerste stap gemaakt voor een eigen auto-industrie. De Afrikaanse auto-industrie in Ghana werkt aan volledig gerecyclede auto’s onder de naam Turtle.

Vorig jaar werd de eerste volledig gerecyclede auto "Turtle I" gebouwd door de lokale gemeenschap – Suame Magazine (leerplek voor Ghanezen voor de metaal en auto-industrie). Oorspronkelijk bedoeld als een artistiek onderzoek naar de werkzaamheid van een informele economie, lokale autoculturen, afval en recyclingstromen in Ghana, dat later een ongekend succes bleek. Heel Ghana stond op zijn kop, nadat bekend werd dat de eerste Afrikaanse auto een feit was. Met als hoogtepunt dat de eerste rit in de Turtle werd gemaakt door de koning van Ghana.

Na afronding van het project bracht stichting Aardschap de auto naar Nederland, opzoek naar bondgenoten en investeerders voor een vervolg. Inmiddels is ook het technische ontwerp voor Turtle II afgerond. Het succes van Turtle II en de Afrikaanse auto-industrie hangt af van de lokale stakeholders. Op dit moment wordt er door Stichting Aardschap aan een plan gewerkt waarbij lokale stakeholders, zoals werknemers, leveranciers en lokale investeerders volledig betrokken worden bij het project. Stichting Aardschap verwacht in het voorjaar van 2015 Turtle II te gaan bouwen en daarmee aan het succes van Afrika met een eigen auto-industrie.

Criteria voor een Turtle auto:

  • Het is gebouwd in Afrika , van lokaal vervaardigde , opgeknapte en gebruikte onderdelen van verschillende merken of ( weggegooid ) auto’s ;
  • Het is robuust en eenvoudig in elkaar te zetten , opnieuw monteren en reparatie;
  • Het is een prototype van een auto Potentieel geschikt voor de Afrikaanse markt ;
  • Het biedt de bestuurder en de passagiers met een sublieme ervaring van het landschap Als gedreven ;
  • Het is gebouwd in een tijdsbestek van 12 weken

Xelvin, landelijke detacheerder van technici, heeft zich hierna toegevoegd als belangrijkste kennispartner en investeerder voor het vervolg van het project. Onder het programma ‘Techniek 3.0 (dat staat voor het samenbrengen, verbinden en ontwikkelen van mensen met passie voor techniek)’ heeft Xelvin vastgelegd bij te zullen dragen aan initiatieven in de techniek.

Reacties

Prachtig artikel. Europa moet Afrika helpen in de auto industrie en zorgen voor een win/win situatie. Ondanks alle moeilijkheden ben ik ervan overtuigd dat Afrika toekomst heeft.

Geplaatst door: Henk op
Afrika bouwt met Nederlanders aan eigen auto industrie - Automobielmanagement.nl

Afrika bouwt met Nederlanders aan eigen auto industrie

In een tijd waar auto’s steeds duurzamer worden, kan de bloeiende economie in Afrika niet achterblijven. Sinds kort is er in samenwerking met de Nederlandse Stichting Aardschap een eerste stap gemaakt voor een eigen auto-industrie. De Afrikaanse auto-industrie in Ghana werkt aan volledig gerecyclede auto’s onder de naam Turtle.

Vorig jaar werd de eerste volledig gerecyclede auto "Turtle I" gebouwd door de lokale gemeenschap – Suame Magazine (leerplek voor Ghanezen voor de metaal en auto-industrie). Oorspronkelijk bedoeld als een artistiek onderzoek naar de werkzaamheid van een informele economie, lokale autoculturen, afval en recyclingstromen in Ghana, dat later een ongekend succes bleek. Heel Ghana stond op zijn kop, nadat bekend werd dat de eerste Afrikaanse auto een feit was. Met als hoogtepunt dat de eerste rit in de Turtle werd gemaakt door de koning van Ghana.

Na afronding van het project bracht stichting Aardschap de auto naar Nederland, opzoek naar bondgenoten en investeerders voor een vervolg. Inmiddels is ook het technische ontwerp voor Turtle II afgerond. Het succes van Turtle II en de Afrikaanse auto-industrie hangt af van de lokale stakeholders. Op dit moment wordt er door Stichting Aardschap aan een plan gewerkt waarbij lokale stakeholders, zoals werknemers, leveranciers en lokale investeerders volledig betrokken worden bij het project. Stichting Aardschap verwacht in het voorjaar van 2015 Turtle II te gaan bouwen en daarmee aan het succes van Afrika met een eigen auto-industrie.

Criteria voor een Turtle auto:

  • Het is gebouwd in Afrika , van lokaal vervaardigde , opgeknapte en gebruikte onderdelen van verschillende merken of ( weggegooid ) auto’s ;
  • Het is robuust en eenvoudig in elkaar te zetten , opnieuw monteren en reparatie;
  • Het is een prototype van een auto Potentieel geschikt voor de Afrikaanse markt ;
  • Het biedt de bestuurder en de passagiers met een sublieme ervaring van het landschap Als gedreven ;
  • Het is gebouwd in een tijdsbestek van 12 weken

Xelvin, landelijke detacheerder van technici, heeft zich hierna toegevoegd als belangrijkste kennispartner en investeerder voor het vervolg van het project. Onder het programma ‘Techniek 3.0 (dat staat voor het samenbrengen, verbinden en ontwikkelen van mensen met passie voor techniek)’ heeft Xelvin vastgelegd bij te zullen dragen aan initiatieven in de techniek.

Reacties

Prachtig artikel. Europa moet Afrika helpen in de auto industrie en zorgen voor een win/win situatie. Ondanks alle moeilijkheden ben ik ervan overtuigd dat Afrika toekomst heeft.

Geplaatst door: Henk op