Afgelopen week rolde in de hoofdfabriek in Mladá Boleslav de jubilaris van de band: een Fabia 1.2 TSI 81 kW (110 pk) in Moon White. De mijlpaal markeert de internationale groeistrategie van de Tsjechische autofabrikant. CEO Vahland: "We gaan het niet bij dit succes laten. Škoda zal blijven groeien."

Volgens het merk heeft het in 2010 ingezette modellenoffensief de basis gevormd voor de groei. Met het nieuwe gamma is ook de productie verhoogd, met name in de belangrijkste Škoda-fabriek in Mladá Boleslav. Sinds de val van het IJzeren Gordijn (1989) en de toetreding tot de Volkswagen Group in april 1991, zijn de verkopen van Skoda verzesvoudigd. Momenteel heeft de fabrikant zeven modelseries en meer dan veertig modelvarianten. In 1991 was er alleen de Favorit. Tegenwoordig verkoopt het merk in meer dan honderd landen, met sinds 2010 China als grootste markt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding