Topman Carlos Ghosn stelt dat dat noodzakelijk is vanwege de sterke koersval van de Russische roebel. ‘’De al bestelde auto’s worden afgeleverd maar voor een aantal modellen nemen we voorlopig geen bestellingen meer aan. We willen eerst meer rust en duidelijkheid in de situatie. Het vervelende is ook nog dat de Russische automarkt flink lijkt in te storten, dat is slecht nieuws voor iedereen,” aldus Ghosn tegenover journalisten op de hoofdzetel van Nissan in Yokohama.

Nissan heeft vorige week haar verkoopprijzen voor in Rusland gebouwde auto’s waarin veel ingevoerde onderdelen verwerkt zijn al met vijf tot acht procent verhoogd. Aangenomen wordt dat Renault datzelfde zal gaan doen. Rusland is voor Nissan de vijfde markt ter wereld. Bovendien heeft de Renault-Nissan alliantie een meerderheidsbelang in de Russische autofabrikant Avtovaz, de bouwer van de Lada. Wat de gevolgen van de valutacrisis zijn voor die samenwerking heeft de Renault-groep tot nu toe nog niet naar buiten gebracht. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding