Dat 2013, net als in de jaren vóór 2012, opnieuw een kilometerrecord kent, is te wijten aan de stijging van het aantal personenauto’s op de Belgische wegen. Dat bedroeg vorig jaar 5.504.809, tegenover 5.453.856 in 2012. Het merendeel van de in 2013 verreden kilometers gebeurde door dieselauto’s: zij zijn goed voor 65,08 miljard kilometers, oftewel 78,3 procent van het totaal. In absolute cijfers zijn er dat meer dan in 2012 (64,64 miljard), maar in relatieve cijfers gaat het om een zeer lichte daling (78,5 procent in 2012). Dat percentage is sinds het begin van de berekeningen in 1985 elk jaar gestegen. Toen waren de dieselauto’s goed voor nog geen kwart van het aantal afgelegde kilometers. Benzinemodellen waren in 2013 goed voor gemiddeld 8.870 km. Het aandeel van voertuigen op LPG blijft verder dalen. Ook het percentage van elektrische en aardgasvoertuigen blijft, ondanks een significante absolute stijging, in vergelijking met de benzine en dieselauto’s minimaal. Modellen op aardgas legden 22.083 km af; voor elektrische auto’s gaat het om 10.830 km. In vergelijking met de buurlanden blijkt de Belg heel graag kilometers te maken in zijn of haar auto. Onze zuiderburen rijden gemiddeld 20 procent meer kilometers dan een Fransman, 17 procent meer dan een Nederlander en 8 procent meer dan een Duitser. Bron: AutoInternationaal.nl