De Europese cijfers komen neer op een stijging met 35 duizend auto’s c.q. drie procent groei. Opel deed het daarmee beter dan het Europese gemiddelde (plus twee procent). Op de totale automarkt in Europa steeg voor het tweede jaar op rij Opel’s marktaandeel, met 0,1 procentpunt tot 5,74 procent. Hiermee behaalde de autofabrikant zijn beste verkoopcijfers en marktaandeel sinds 2011.

Opel groeide in meer dan twaalf Europese landen, waaronder Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië en Spanje. In de totale Nederlandse markt (personen- en bedrijfswagens) steeg het aandeel ten opzichte van 2013 met bijna 0.3 procentpunt tot een kleine 6.2 procent. De omzet van het merk nam het sterkst toe in Polen (+42 procent), Ierland (+33 procent) en Portugal (+28 procent).

Rusland 

De economische situatie in Rusland, waar de autoverkoop vorig jaar over de hele linie aanzienlijk daalde, had een negatieve invloed op het algemene resultaat. Peter Christian Küspert, Vicepresident Sales & Aftersales van Opel Group: "Rusland is een van onze belangrijkste markten. Opel heeft duidelijk last van de devaluerende roebel en de koopweerstand. Dat we erin slaagden onze omzet in 2014 te verhogen op Europees niveau, stemt ons optimistisch."

Opel zal zijn modeloffensief dit jaar voortzetten. De nieuwe Corsa, waarvoor al 85 duizend orders binnen zijn, staat later deze maand bij de dealers. Het nieuwe instapmodel Karl volgt tegen de zomer, en de nieuwe Astra eind dit jaar. Tot 2018 zal de fabrikant 27 nieuwe modellen en 17 nieuwe motoren op de markt brengen. Het bedrijf mikt op een Europees marktaandeel van acht procent tegen 2022.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding