Analyse: Ferrari moet kansen Fiat Chrysler vergroten

Sergio Marchionne, grote topman van Fiat Chrysler Automobiles, vindt de industrie nog steeds te gefragmenteerd en rijp voor verdergaande consolidatie. De geplande spin-off van Ferrari zou FCA in de juiste positie plaatsen voor een andere combinatie. Maar het zou ook weleens niet zo gemakkelijk kunnen zijn.

Autofabrikanten staan onder druk, zij moeten hun krachten bundelen als gevolg van afnemende groei enerzijds en stijgende kosten anderzijds als gevolg van de ontwikkelingen op gebied van schonere auto’s, berijderondersteunende technieken en smartphone-achtige technologieën. Als de schuldenlast van FCA daalt door het geld dat het bedrijf kan ophalen door Ferrari naar de beurs te brengen, zal Fiat Chrysler een veel attractievere zakenpartner zijn. De spin-off van Ferrari is onderdeel van de pogingen van FCA om zijn schuldenlast met vijf miljard dollar te verlagen. De spin-off geeft Marchionne ook meer mogelijkheden om de zaak zo in te richten dat de familie Agnelli, de grootste aandeelhouder van FCA die Ferrari absoluut niet kwijt wil, de controle over Ferrari te laten behouden. Maar de familie ‘zou wellicht wel open staan voor strategische combinaties die het aandeel van de familie in Fiat Chrysler zou verkleinen of elimineren’, zo redeneert Max Warburton, businessanalist bij Sanford C. Bernstein in Automotive News. 

Volkswagen Groep, Ford en GM voldoen alle drie aan de criteria die Marchionne hanteert voor een geschikte partner. Mazda en Suzuki zouden geschikte Aziatische fusiepartners zijn, aldus analisten. "In de auto-industrie is op de middellange termijn ruimte voor megadeals omdat autofabrikanten worden gedwongen hun ontwikkelingskosten te delen", zegt strategisch consultant Stefano Aversa van AlixPartners. "Geen enkele fabrikant kan de ontwikkelingskosten in z’n eentje blijven dragen, ook de allergrootsten niet."
Marchionne zei al in oktober 2013, bij het definitief rondmaken van de fusie tussen Fiat en Chrysler, dat Ferrari naar de beurs zou worden gebracht. Hij zei toen dat hij open staat voor een andere deal later in de tijd. Marchionne is nu 62 jaar en hij blijft nog aan tot 2018 om zijn eigen strategische plan helemaal rond te maken. Hij heeft dus nog even tijd voor zo’n deal.
"Ik heb altijd gevonden dat deze industrie op middellange tot langere termijn moet kijken naar mogelijkheden voor consolidatie", zei hij in november. "Uiteindelijk moet het ervan komen."
De familie Agnelli investeerde 886 miljoen dollar in Fiat Chrysler om z’n aandeel te behouden en heeft geen plannen dat te verkopen. Maar, de familie zou wel een verkleining (verwatering) willen overwegen om de vorming van een grotere groep te faciliteren, zei John Elkann in een interview eind september vorig jaar. Elkann is de bestuursvoorzitter van de groep en kleinzoon van oprichter Giovanni Agnelli.
Marchionne and Elkann zeiden in dat interview ook dat FCA nu sterk genoeg is om op zichzelf te staan en geen andere deal nodig heeft. Maar zij schetsten evenzogoed wel de contouren van een geschikte partner. Het zou een wereldwijd opererende autofabrikant moeten zijn die niet al te veel gericht is op de Europese markt en ‘cultureel compatibel’ is met het Italiaans-Amerikaanse bedrijf. Dat zou Ford bovenaan het wensenlijstje zetten.
Andere analyses zien Volkswagen als een gemakkelijkere kandidaat, ondanks het feit dat er wat openlijk geruzie is geweest tussen Marchionne en Ferdinand Piëch van Volkswagen. VW heeft een Europese herkomst en een groot aandeel in China. Volkswagen heeft problemen in de VS dus de merken Chrysler, Dodge en Jeep zouden interessant kunnen zijn. Bovendien aast Piëch al jaren op Alfa Romeo.
Maar hoe het ook zij, FCA is misschien voor andere partijen misschien niet zo’n heel aantrekkelijke partner. Het bedrijf heeft onvoldoende aandeel in de groeimarkten China en India en is vooral actief in de verzadigde en competitieve markten van de VS en Europa.
"Fiat Chrysler is niet attractief genoeg en ook niet rijk genoeg om interessant te zijn voor een goede kandidaat. Een volgende verovering zal niet zo simpel zijn", meent Erik Gordon, een professor aan de Universiteit van Michigan.
Maar Sergio Marchionne, die altijd heeft gezegd dat er op termijn maar plek is voor een handjevol autofabrikanten, jaagt de expansie van zijn bedrijf aan. Zijn doel is een afzetstijging met zestig procent tot zeven miljoen auto’s in 2018. Het plan wordt gefundeerd door investeringen van 48 miljard euro om meer modellen te produceren van Jeep, Alfa Romeo en Maserati die allemaal wereldwijd moeten worden verkocht. Marchionne studeerde filosofie en heeft de neiging groots en meeslepend te denken. "If you dream of peanuts, you get monkeys", is een uitspraak van hem. (bron: Automotive News)
 

Analyse: Ferrari moet kansen Fiat Chrysler vergroten - Automobielmanagement.nl

Analyse: Ferrari moet kansen Fiat Chrysler vergroten

Sergio Marchionne, grote topman van Fiat Chrysler Automobiles, vindt de industrie nog steeds te gefragmenteerd en rijp voor verdergaande consolidatie. De geplande spin-off van Ferrari zou FCA in de juiste positie plaatsen voor een andere combinatie. Maar het zou ook weleens niet zo gemakkelijk kunnen zijn.

Autofabrikanten staan onder druk, zij moeten hun krachten bundelen als gevolg van afnemende groei enerzijds en stijgende kosten anderzijds als gevolg van de ontwikkelingen op gebied van schonere auto’s, berijderondersteunende technieken en smartphone-achtige technologieën. Als de schuldenlast van FCA daalt door het geld dat het bedrijf kan ophalen door Ferrari naar de beurs te brengen, zal Fiat Chrysler een veel attractievere zakenpartner zijn. De spin-off van Ferrari is onderdeel van de pogingen van FCA om zijn schuldenlast met vijf miljard dollar te verlagen. De spin-off geeft Marchionne ook meer mogelijkheden om de zaak zo in te richten dat de familie Agnelli, de grootste aandeelhouder van FCA die Ferrari absoluut niet kwijt wil, de controle over Ferrari te laten behouden. Maar de familie ‘zou wellicht wel open staan voor strategische combinaties die het aandeel van de familie in Fiat Chrysler zou verkleinen of elimineren’, zo redeneert Max Warburton, businessanalist bij Sanford C. Bernstein in Automotive News. 

Volkswagen Groep, Ford en GM voldoen alle drie aan de criteria die Marchionne hanteert voor een geschikte partner. Mazda en Suzuki zouden geschikte Aziatische fusiepartners zijn, aldus analisten. "In de auto-industrie is op de middellange termijn ruimte voor megadeals omdat autofabrikanten worden gedwongen hun ontwikkelingskosten te delen", zegt strategisch consultant Stefano Aversa van AlixPartners. "Geen enkele fabrikant kan de ontwikkelingskosten in z’n eentje blijven dragen, ook de allergrootsten niet."
Marchionne zei al in oktober 2013, bij het definitief rondmaken van de fusie tussen Fiat en Chrysler, dat Ferrari naar de beurs zou worden gebracht. Hij zei toen dat hij open staat voor een andere deal later in de tijd. Marchionne is nu 62 jaar en hij blijft nog aan tot 2018 om zijn eigen strategische plan helemaal rond te maken. Hij heeft dus nog even tijd voor zo’n deal.
"Ik heb altijd gevonden dat deze industrie op middellange tot langere termijn moet kijken naar mogelijkheden voor consolidatie", zei hij in november. "Uiteindelijk moet het ervan komen."
De familie Agnelli investeerde 886 miljoen dollar in Fiat Chrysler om z’n aandeel te behouden en heeft geen plannen dat te verkopen. Maar, de familie zou wel een verkleining (verwatering) willen overwegen om de vorming van een grotere groep te faciliteren, zei John Elkann in een interview eind september vorig jaar. Elkann is de bestuursvoorzitter van de groep en kleinzoon van oprichter Giovanni Agnelli.
Marchionne and Elkann zeiden in dat interview ook dat FCA nu sterk genoeg is om op zichzelf te staan en geen andere deal nodig heeft. Maar zij schetsten evenzogoed wel de contouren van een geschikte partner. Het zou een wereldwijd opererende autofabrikant moeten zijn die niet al te veel gericht is op de Europese markt en ‘cultureel compatibel’ is met het Italiaans-Amerikaanse bedrijf. Dat zou Ford bovenaan het wensenlijstje zetten.
Andere analyses zien Volkswagen als een gemakkelijkere kandidaat, ondanks het feit dat er wat openlijk geruzie is geweest tussen Marchionne en Ferdinand Piëch van Volkswagen. VW heeft een Europese herkomst en een groot aandeel in China. Volkswagen heeft problemen in de VS dus de merken Chrysler, Dodge en Jeep zouden interessant kunnen zijn. Bovendien aast Piëch al jaren op Alfa Romeo.
Maar hoe het ook zij, FCA is misschien voor andere partijen misschien niet zo’n heel aantrekkelijke partner. Het bedrijf heeft onvoldoende aandeel in de groeimarkten China en India en is vooral actief in de verzadigde en competitieve markten van de VS en Europa.
"Fiat Chrysler is niet attractief genoeg en ook niet rijk genoeg om interessant te zijn voor een goede kandidaat. Een volgende verovering zal niet zo simpel zijn", meent Erik Gordon, een professor aan de Universiteit van Michigan.
Maar Sergio Marchionne, die altijd heeft gezegd dat er op termijn maar plek is voor een handjevol autofabrikanten, jaagt de expansie van zijn bedrijf aan. Zijn doel is een afzetstijging met zestig procent tot zeven miljoen auto’s in 2018. Het plan wordt gefundeerd door investeringen van 48 miljard euro om meer modellen te produceren van Jeep, Alfa Romeo en Maserati die allemaal wereldwijd moeten worden verkocht. Marchionne studeerde filosofie en heeft de neiging groots en meeslepend te denken. "If you dream of peanuts, you get monkeys", is een uitspraak van hem. (bron: Automotive News)