De Duitse prestaties werden toegelicht door voorzitter Matthias Wissmann van het Verbandes der Automobilindustrie tijdens zijn persconferentie ter gelegenheid van de Detroit Motor Show. "Terwijl elders in de wereld de politieke risico’s groter worden, blijft de VS zich bewijzen als centrum voor de automobiele groei." Volgens Wissmann fungeert vooral de sterk gezakte brandstofprijs daarbij als ‘turbo.’

2014 was voor de Duitsers een recordjaar. De verkopen van Duitse auto’s in de VS zijn daarmee ook verdubbeld in net vijf jaar tijd. De groei zat vorig jaar vooral in het ‘light truck’ segment waarvan er 405.200 van Duitse makelij werden verkocht, dat is acht procent meer dan in 2013. Bij personenauto’s lagen de verkopen met 953.500 op vrijwel hetzelfde niveau. De Duitse fabrikanten hebben daarmee een marktaandeel van 12,4 procent in handen. Wissmann onderstreepte daarbij dat bijna de helft van die auto’s in Duitsland zelf zijn gefabriceerd terwijl één op de vijf uit fabrieken in de VS zelf afkomstig was.