Dit meldt Financial Times vanaf een bijeenkomst in de periferie van de jaarlijks in januari gehouden internationale autoshow in Detroit. Het bedrijf van Musk zou daarvoor productiefaciliteiten nodig hebben op de drie continenten Noord-Amerika, Europa en China. Musk zei ook dat hij gelooft dat Tesla tegen het einde van dit decennium winst kan maken met een productie van een half miljoen eenheden, terwijl hij continu probeert te bewijzen dat de economische gedachte achter elektrische auto’s werkt. "Onze missie is in feite het transformeren van de wereld naar elektrische auto’s", zei Musk. "Dus, als we niet een hoop auto’s bouwen, doen we niet wat we moeten doen."
Maar de nogal ambitieuze doelstelling, die Tesla in verkoopresultaten gelijk zou maken aan bijvoorbeeld BMW, werd overschaduwd nadat Musk tegen journalisten in Detroit zei dat de verkoopcijfes van Tesla in China het afgelopen (vierde) kwartaal ‘onverwacht slecht’ zijn geweest. Ondanks de ‘significante toename’ van de verkopen in Europa en de VS zou de verkoop in China negatief zijn beïnvloed door ‘sommige verkeerde percepties’ van het thuis opladen van de batterijen. Tesla zit momenteel op een jaarproductie van dertigduizend stuks. 

Winst in 2020

Tesla werkt hard om een goedkoper volumemodel op de markt te brengen. Musk zei dat, zodra deze Model 3 van 35 duizend dollar op de markt is en de productie vol draait tegen het jaar 2020, zijn bedrijf winst zal kunnen gaan maken. "En ik voel me vrij zeker bij het jaar 2020." Maar die voorspelling is natuurlijk afhankelijk van een verdergaande acceptatie van het fenomeen elektrische auto. Nu is de verwachting dat tegen die tijd nog maar één procent van de wereldwijd verkochte auto’s elektrisch zal zijn maar er zijn tegelijkertijd ook tekenen dat de grote volumemerken bezig zijn met het opvoeren van hun activiteiten om praktische en betaalbare elektrische auto’s te gaan produceren. Ze zullen wel moeten om te kunnen voldoen aan de steeds strenger wordende eisen voor de CO2-emissie.

Concept GM
Musk sprak een dag nadat General Motors in Detroit de aandacht op zich wist te vestigen met een concept van een batterij-elektrische auto die een prijs zal krijgen van rond de dertigduizend dollar met een actieradius van ruim driehonderd kilometer. "Musk blijft maar positief over de markt van de ev en blijft tegelijkertijd andere fabrikanten aanmoedigen om samen met hem de verbrandingsmotor te vervangen door een elektrische", aldus Karl Brauer, senior analist bij Kelley Blue Book’s KBB.com. "Het lijkt er nu op dat hij z’n zin krijgt." Musk gebruikte zijn optreden in Detroit om er bij de volumemerken op aan te dringen hun ontwikkelingen van ev’s te versnellen, om de industrie zover te krijgen dat een wijdverspreide acceptatie van de elektrische auto mogelijk wordt. "Dit gaat alleen gebeuren als de grote fabrikanten risicovolle beslissingen gaan nemen over de productie van ev’s. Dat is wel een beetje tegenstrijdig wat ik nu zeg, want waarom zou ik al die concurenten willen?"

Olieprijs
Musk voegde eraan toe dat de behoefte aan de technologie van voertuigen met nul emissie nog belangrijker is geworden gezien de scherpe daling van de olieprijs. Die goedkope olie heeft de consumenten in de VS weer veel meer zware suv’s en pick-ups (met een hoog brandstofverbruik, red) laten kopen. "De noodzaak van duurzaam transport is ongelooflijk belangrijk. In het licht van de sterk dalende olieprijzen denk ik dat het alleen maar belangrijker wordt dat we de transitie naar elektrische aandrijving maken." Musk zei dat hij verwacht dat al het transport op aarde uiteindelijk naar een elektrische aandrijving zal gaan. (bron: Financial Times)