Australische autoproductie delft het onderspit

De uitfasering van de importtarieven op auto’s brengt de Australische autofabrikanten zwaar in de problemen. De lokale productie gaat naar beneden en zal tegen 2017 worden gestaakt.

De drie belangrijkste autofabrikanten in Australië, Toyota, Ford en Holden, verlagen hun prijzen en brengen nieuwe modellen op de markt in een poging de alarmerende terugval in hun verkopen een halt toe te roepen. Toyota heeft de prijzen van z’n auto’s die worden geïmporteerd uit Japan met vijf procent verlaagd terwijl Ford en Holden (GM ) de weg gekozen hebben van het op de markt brengen van veel nieuwe producten. De verkoopcijfers van Ford waren in 2014 het laagst sinds 1966 en bij GM het laagst sinds 1994. "De Australische markt is ongelooflijk competitief geworden", zegt Tony Cramb, de verkoopdirecteur van Toyota in Australië in een artikel in Financial Times. "De keuze van Toyota voor de prijsdaling is onderdeel de nieuwe betrokkenheid met de mensen die onze auto’s kopen." De prijsdaling van Toyota leveren vergelijkbare acties op van Japanse concurrenten, als gevolg van de afschaffing van de importheffingen op de meeste auto’s uit Japan wat weer het gevolg is van een handelsovereenkomst tussen Tokio en Canberra die afgelopen dinsdag van kracht werd. Subaru heeft de prijzen van de Liberty en de Outback verlaagd met 25 procent, Mazda heeft meer gematigde verlagingen doorgevoerd. Maar er komt extra hulp van de wisselkoers want de Japanse yen staat laag ten opzichte va de Australische dollar.
De rigoureuze prijsverlagingen onderstrepen de ‘ultra-competitieve’ aard van de Australische automarkt, er werden vorig jaar 350 modellen van 67 merken verkocht. Analisten constateren dat er meer merken en modellen in Australië worden verkocht dan in de VS of China. En dat terwijl de Australische autoverkopen maar iets meer dan één miljoen nieuwe auto’s per jaar omvat tegenover 17 miljoen stuks in de VS en 23 miljoen in China.

Productie staken
Toyota, Ford en Holden hebben alle drie recentelijk besloten tegen 2017 hun productie in Australië te zullen staken als gevolg van de internationale concurrentie, het uitfaseren van de importheffingen en het afschaffen van subsidies voor lokale autofabrikanten. Australië begon al in het midden van de jaren tachtig met het verlagen van de importheffingen en quota’s om de efficiëntie in de eigen auto-industrie aan te jagen. Tegen het jaar 2000 waren de quota’s weg en de importheffingen waren verlaagd tot vijftien procent – terwijl het ooit vijftig procent was geweest. Als gevolg van handelsovereenkomsten met de VS, Thailand, Zuid-Korea en Japan zijn de heffingen op de meeste auto’s nu helemaal weg. Het gevolg is dat de traditioneel zo sterke merken Holden, Ford en Toyota hun marktaandelen hebben zien krimpen, enerzijds door een stroom van Aziatische auto’s van Hyundai, Kia en Mazda voor de massamarkt en anderzijds door de merken Mercedes, BMW en Volkswagen in het duurdere segment.
Er geldt nog een importheffing van vijf procent op auto’s uit Europa maar ook met Europa wordt een handelsovereenkomst voorbereid.

Acht van de tien
De hevige concurrentie in Australië heeft 2014 voor acht van de tien merken een verlaging van hun verkopen opgeleverd terwijl de totale verkoop het op één na hoogst van alle tijden was. "Ford en Holden hebben het meest geleden nu de consumenten de grotere auto’s de rug toekeerden als gevolg van de hoge brandstofprijzen en de producten van de merken gingen er niet in mee", aldus Richard Johns van Australian Automotive Intelligence in FT. "Ze hebben bovendien hun prijzen verhoogd in de tijd dat geïmporteerde auto’s goedkoper werden vanwege de verlaagde heffingen en de valutakoersontwikkelingen."

De verkopen van de lokaal geproduceerde volumemodellen Ford Falcon and Holden Commodore daalden al in 2013 tot een absoluut laagterecord in afzet. Toyota verkocht in 2014 ruim 203 duizend nieuwe auto’s, vijf procent minder dan in 2013. Toyota blijft nog het populairste merk maar zijn marktaandeel daalde inmiddels naar 18,3 procent terwijl het in 2008 nog 23,6 procent was.

 

Australische autoproductie delft het onderspit - Automobielmanagement.nl

Australische autoproductie delft het onderspit

De uitfasering van de importtarieven op auto’s brengt de Australische autofabrikanten zwaar in de problemen. De lokale productie gaat naar beneden en zal tegen 2017 worden gestaakt.

De drie belangrijkste autofabrikanten in Australië, Toyota, Ford en Holden, verlagen hun prijzen en brengen nieuwe modellen op de markt in een poging de alarmerende terugval in hun verkopen een halt toe te roepen. Toyota heeft de prijzen van z’n auto’s die worden geïmporteerd uit Japan met vijf procent verlaagd terwijl Ford en Holden (GM ) de weg gekozen hebben van het op de markt brengen van veel nieuwe producten. De verkoopcijfers van Ford waren in 2014 het laagst sinds 1966 en bij GM het laagst sinds 1994. "De Australische markt is ongelooflijk competitief geworden", zegt Tony Cramb, de verkoopdirecteur van Toyota in Australië in een artikel in Financial Times. "De keuze van Toyota voor de prijsdaling is onderdeel de nieuwe betrokkenheid met de mensen die onze auto’s kopen." De prijsdaling van Toyota leveren vergelijkbare acties op van Japanse concurrenten, als gevolg van de afschaffing van de importheffingen op de meeste auto’s uit Japan wat weer het gevolg is van een handelsovereenkomst tussen Tokio en Canberra die afgelopen dinsdag van kracht werd. Subaru heeft de prijzen van de Liberty en de Outback verlaagd met 25 procent, Mazda heeft meer gematigde verlagingen doorgevoerd. Maar er komt extra hulp van de wisselkoers want de Japanse yen staat laag ten opzichte va de Australische dollar.
De rigoureuze prijsverlagingen onderstrepen de ‘ultra-competitieve’ aard van de Australische automarkt, er werden vorig jaar 350 modellen van 67 merken verkocht. Analisten constateren dat er meer merken en modellen in Australië worden verkocht dan in de VS of China. En dat terwijl de Australische autoverkopen maar iets meer dan één miljoen nieuwe auto’s per jaar omvat tegenover 17 miljoen stuks in de VS en 23 miljoen in China.

Productie staken
Toyota, Ford en Holden hebben alle drie recentelijk besloten tegen 2017 hun productie in Australië te zullen staken als gevolg van de internationale concurrentie, het uitfaseren van de importheffingen en het afschaffen van subsidies voor lokale autofabrikanten. Australië begon al in het midden van de jaren tachtig met het verlagen van de importheffingen en quota’s om de efficiëntie in de eigen auto-industrie aan te jagen. Tegen het jaar 2000 waren de quota’s weg en de importheffingen waren verlaagd tot vijftien procent – terwijl het ooit vijftig procent was geweest. Als gevolg van handelsovereenkomsten met de VS, Thailand, Zuid-Korea en Japan zijn de heffingen op de meeste auto’s nu helemaal weg. Het gevolg is dat de traditioneel zo sterke merken Holden, Ford en Toyota hun marktaandelen hebben zien krimpen, enerzijds door een stroom van Aziatische auto’s van Hyundai, Kia en Mazda voor de massamarkt en anderzijds door de merken Mercedes, BMW en Volkswagen in het duurdere segment.
Er geldt nog een importheffing van vijf procent op auto’s uit Europa maar ook met Europa wordt een handelsovereenkomst voorbereid.

Acht van de tien
De hevige concurrentie in Australië heeft 2014 voor acht van de tien merken een verlaging van hun verkopen opgeleverd terwijl de totale verkoop het op één na hoogst van alle tijden was. "Ford en Holden hebben het meest geleden nu de consumenten de grotere auto’s de rug toekeerden als gevolg van de hoge brandstofprijzen en de producten van de merken gingen er niet in mee", aldus Richard Johns van Australian Automotive Intelligence in FT. "Ze hebben bovendien hun prijzen verhoogd in de tijd dat geïmporteerde auto’s goedkoper werden vanwege de verlaagde heffingen en de valutakoersontwikkelingen."

De verkopen van de lokaal geproduceerde volumemodellen Ford Falcon and Holden Commodore daalden al in 2013 tot een absoluut laagterecord in afzet. Toyota verkocht in 2014 ruim 203 duizend nieuwe auto’s, vijf procent minder dan in 2013. Toyota blijft nog het populairste merk maar zijn marktaandeel daalde inmiddels naar 18,3 procent terwijl het in 2008 nog 23,6 procent was.