Een advocaat, die anoniem wenst te blijven omdat hij niet gerechtigd is met de pers te praten, heeft tegen Automotive News gezegd dat hij tijdens een besloten seminar vorig jaar van vertegenwoordigers van het ministerie van handel en nationale ontwikkeling en de hervormingscommissie had gehoord dat zij van plan zijn de prijzen van de luxe importauto’s naar beneden te brengen. "Het legaliseren van parallelimport", aldus de advocaat in een gesprek met Automotive News, "is onderdeel van een brede anti-monopoliecampagne van de overheid om de markt te verbeteren en de prijzen van geïmporteerde auto’s terug te dringen. Meer dan twintig dealers hebben zich intussen aangemeld voor de pilot waaronder de geïmporteerde luxe modellen worden verkocht met tien tot twintig procent korting ten opzichte van de prijzen via de officiële kanalen. Zo kost een BMW 650i xDrive cabrio in China omgerekend ruim 320 duizend dollar, terwijl hij in de VS voor zo’n honderd duizend dollar wordt verkocht.
Officieel zegt Beijing dat het plan, waarvan de pilot volgende week officieel van start gaat in het vrijhandelsgebied van Shanghai, de concurrentie zal bevorderen en de consument meer keuze zal bieden. Maar insiders zeggen dat dit de laatste maatregel is in een de reeks die is gericht op het verlagen van de prijzen, die in China veel hoger zijn dan elders. De stap komt voor luxe merken op het moment dat de verkopen afnemen, samen met spanningen met de dealers en een recent onderzoek naar prijsafspraken. Vorig jaar kregen een Chinese onderneming van Audi en het lokale internetverkoopkantoor van Chrysler samen een boete van in totaal 46 miljoen dollar voor prijsafspraken.
1,6 miljoen premium-modellen

Al een jaar geleden hebben medewerkers van persbureau Reuters een stuk ingezien van het China Automotive Technology & Research Center, een denktank van de overheid.

In 2014 nam de verkoop van premiummodellen met meer dan twintig procent toe tot 1,6 miljoen exemplaren. Dit is echter altijd nog minder dan tien procent van het totaal in China verkochte auto’s. Audi, BMW en Mercedes-Benz hebben een marktaandeel in dit segment van zeventig tot tachtig procent. China heeft al geruime tijd een parallelimport, maar klanten zijn daarvoor huiverig in verband met het ontbreken van garantie en aftersales-service. Desgevraagd is het commentaar van Audi, dat het merk is voorbereid op concurrentie. BMW zegt dat men niet verwacht dat het een substantiële impact zal hebben. En Daimler vindt het te vroeg voor commentaar. (HHemmes)