In de eerste plaats gaat dankzij het herstellende consumentenvertrouwen in Europa de verkoop op de thuismarkten weer de goede richting op. De goedkopere brandstofprijzen en de ultralage tarieven voor autokredieten doen consumenten minder lang aarzelen om een nieuwe auto aan te schaffen. Na 6 krimpjaren steeg de verkoop van personenwagens in Europa in 2014 met 5,5 procent. Er rolden 13,0 miljoen auto’s uit de showrooms.

Een tweede reden waarom beleggers het momenteel voorzien hebben op aandelen van autofabrikanten is dat de goedkopere euro een zegen is voor de grote exporteurs, met name de Duitse premiummerken. En last but not least, hebben de autobouwers tijdens de crisis zulke slechte jaren gekend, dat ze lean and mean zijn geworden en al zwaar in de kosten hebben gesneden. Een beperkte omzetgroei resulteert daardoor in een veel hogere winstgroei.

Dat bewijst Renault. De Franse autobouwer zag de omzet vorig jaar 0,3 procent aantrekken tot 41 miljard euro. De nettowinst verdrievoudigde tot 1,89 miljard euro. De winstmarge steeg van 3,0 naar 3,9 procent en topman Carlos Ghosn ziet een verdere verbetering tot 5,0 procent mogelijk. Renault profiteert onder meer van de afspraken met de vakbonden om de lonen tot 2016 niet te laten stijgen. De groep gaat dit jaar 1.000 extra mensen in Frankrijk in dienst nemen. Ook alliantiepartner Nissan en dochter Dacia doen het uitstekend. Alleen in Rusland, waar Renault hoofdaandeelhouder is van Lada bouwer AvtoVaz, gaat het slecht. De afzet van auto’s zal daar dit jaar wellicht met een kwart dalen.

Renault is niet de enige die puike cijfers kan presenteren. PSA (Peugeot, Citroën, DS), dat zijn winstcijfers nog moet publiceren, verkocht vorig jaar 2,94 miljoen auto’s; een stijging van 4,3 procent. FCA (Fiat Chrysler Automobiles) bracht met 4,61 miljoen voertuigen 6 procent meer auto’s aan de man en zag de nettowinst verdrievoudigen tot bijna 2 miljard euro. De Italiaans/Amerikaanse groep profiteert van synergiewinsten door het delen van platformen en fabrieken. De nieuwste Jeep telg, de Renegade, wordt zij aan zij met de Fiat 500X in Italië gebouwd. FCA profiteert zo van de goedkope euro, want de Renegade (foto) is het eerste Jeep model dat naar de VS geëxporteerd wordt. Fiat neemt er 1.500 extra mensen voor in dienst.

Van de Duitse concerns profiteert Volkswagen van het succes van dochters Skoda en Audi. Audi is met een marktaandeel van 32 procent het populairste premiummerk in China. De Chinese markt voor luxe auto’s groeide in 2014 met 24 procent, al bleef Audi met een plus van 18 procent wat achter. Daimler verkocht in China 29 procent meer auto’s van het merk Mercedes-Benz. Nieuwe modellen als de C-klasse zijn er populair. Ook BMW scoort er goed.

De Europese autoaandelen zijn op de beurs dus bovengemiddeld populair, maar binnen de sector wordt het ene aandeel meer aangeraden dan het andere. Analisten verkiezen Daimler en Renault omdat zij veel nieuwe modellen hebben. BMW is minder in trek omdat de belangrijkste volumemodellen (1-, 3- en 5-serie) op leeftijd zijn gekomen. Dat was terug te zien in de januariverkopen, die achterbleven bij de afzet van de rivalen Audi en Mercedes-Benz.

Niet alleen in Europa, maar ook in de VS doen de autofabrikanten gouden zaken. Januari was de beste maand in 7 jaar tijd. De sterke daling van de werkloosheid in de VS tot het laagste peil in 6 jaar, gekoppeld aan gunstige benzineprijzen en ultralage autokredieten, doen Joe Sixpack sneller een auto kopen. De grootste 6 producenten verkochten 12 procent meer vierwielers dan in januari vorig jaar. De kleine modellen doen het daarbij beduidend slechter. De Amerikaan kiest opnieuw voor grote pick-ups en zware SUVs. Bij FCA steeg de verkoop van Ram pick-ups met 21 procent en er gingen 23 procent meer auto’s van het merk Jeep de deur uit. Voor de autofabrikanten is dat gunstig voor de winstgevendheid. De marges op grote, zwaar gemotoriseerde auto’s liggen hoger dan op kleine modellen. De gemiddelde verkoopprijs van een pick-up ligt met 44.036 dollar zelfs een tiende hoger dan vorig jaar. "Op een elektrisch aangedreven Fiat 500 moeten we geld bijleggen. Op een Jeep Grand Cherokee realiseren we fantastische marges", aldus Sergio Marchionne, de CEO van FCA.

Door: Toralt Deinum, Autointernationaal