FT: niemand hoeft Tesla over te nemen

Apple zou bezig zijn met het werven van experts uit de auto-industrie en autodesign om te werken aan/in een nieuw geheim onderzoekscentrum. De ambities van Apple zouden verder reiken dan alleen het dashboard. Dit voedt het gerucht dat Tesla een overnamekandidaat zou kunnen zijn.

Dat zeggen diverse bronnen die bekend zijn met de onderneming, zo meldt The Financial Times.  Het nieuws over dat geheime onderzoekscentrum zwengelde het gerucht aan dat Tesla een kandidaat (van 75 miljard dollar?) zou zijn voor Apple om over te nemen. Het probleem van deze theorie is, nog afgezien van de marktkapitalisatie van Tesla die hooguit 25 miljard dollar bedraagt, is dat niemand Tesla hoeft te kopen. Kijkend naar de geschiedenis van het merk, wordt meteen duidelijk hoe weinig het eigenlijk gekost heeft om dit bedrijf op te bouwen. De eerste Tesla was de Roadster, waarvan de ontwikkelingskosten uiteindelijk maar 125 miljoen dollar bedroegen. Toen kwam de productie van de  luxe sedan Model S en de bouw van de productiefaciliteiten in Palo Alto in Californië. Tesla werd daarmee geholpen door een lening 465 miljoen dollar van het Amerikaanse ministerie van energie. Tesla sloot verder deals met Daimler en Toyota om hulp te krijgen bij de ontwikkeling van de powertrain-technologie en met Panasonic voor de batterijen. Het is goed te bedenken dat de elektrische motor (ooit uitgevonden door Nicolai Tesla) heel veel simpeler is dan een conventionele aandrijving. De uitdaging zit in het soepel overbrengen van de krachten op de weg en in het verlengen van de levensduur van de batterijen.  Het is meer een zaak van de het verzamelen van de juiste mensen en de juiste toeleveranciers dan dat het wiel opnieuw uitgevonden moet worden.  

Dus, stel dat een onderneming ev-fabrikant wil worden of een ev-divisie wil oprichten, en dat die moet beginnen met niks. Dan laat het voorbeeld van Tesla zien, hoeveel geld er is geïnvesteerd: een totaal van ongeveer drie miljard dollar. Verder staat er nog vier tot vijf miljard dollar gepland in de periode tot 2020 voor de realisering gigafabriek waarvan Tesla zelf ongeveer twee miljard zal bijdragen, oftewel ongeveer vierhonderd miljoen per jaar.  Tesla werd ook geholpen door een fabriek over te nemen van GM en Toyota.
Een nieuwe toetreder zou natuurlijk het goede personeel moeten vinden, maar aangenomen dat het een degelijk gefinancierde multinational betreft, zullen de cijfers die hierboven genoemd zijn niet een belemmering kunnen zijn. Tesla begon met vijfhonderd mensen in 2009 en zit inmiddels op zo’n zesduizend.  Een fabrikant die een ev-productie wil opstarten zal, ook als die het drievoudige van Tesla besteedt,  altijd nog veel goedkoper uit zijn dan dat men Tesla overneemt.  Een budget van twee miljard per jaar is niet gering maar Apple bijvoorbeeld geeft al zes miljard per jaar uit aan R&D. Google (met z’n zelfrijdende auto) geeft jaarlijks tien miljard dollar uit. In 2013 heeft Volkswagen elf miljard euro geïnvesteerd in bezittingen, fabrieken en equipment en nog eens vier miljard in R&D.

Om het anders te zeggen, Tesla is een goed merk van ev’s  maar het is onwaarschijnlijk dat het in 2020 het enige goede ev-merk zal zijn. Tesla heeft een voorsprong maar het overnemen zou een duren en onnodige manier zijn om die achterstand in te halen. (bron: FT)

 

Reacties

Bring it on!
Het probleem is dat de traditionele autofabrikanten nog zo schandalig veel geld verdienen aan de verbrandingsmotor. Geld verdienen aan een elektrische auto is veel moeilijker. Je ziet dan ook dat er verder nog geen interessante concurrenten van de Tesla Model S zijn.
VW kan idd uit de portokas een Tesla concurrent ontwikkelen, maar ze zullen het uitstellen tot het niet anders kan.

Geplaatst door: Ad van der Meer op
FT: niemand hoeft Tesla over te nemen - Automobielmanagement.nl

FT: niemand hoeft Tesla over te nemen

Apple zou bezig zijn met het werven van experts uit de auto-industrie en autodesign om te werken aan/in een nieuw geheim onderzoekscentrum. De ambities van Apple zouden verder reiken dan alleen het dashboard. Dit voedt het gerucht dat Tesla een overnamekandidaat zou kunnen zijn.

Dat zeggen diverse bronnen die bekend zijn met de onderneming, zo meldt The Financial Times.  Het nieuws over dat geheime onderzoekscentrum zwengelde het gerucht aan dat Tesla een kandidaat (van 75 miljard dollar?) zou zijn voor Apple om over te nemen. Het probleem van deze theorie is, nog afgezien van de marktkapitalisatie van Tesla die hooguit 25 miljard dollar bedraagt, is dat niemand Tesla hoeft te kopen. Kijkend naar de geschiedenis van het merk, wordt meteen duidelijk hoe weinig het eigenlijk gekost heeft om dit bedrijf op te bouwen. De eerste Tesla was de Roadster, waarvan de ontwikkelingskosten uiteindelijk maar 125 miljoen dollar bedroegen. Toen kwam de productie van de  luxe sedan Model S en de bouw van de productiefaciliteiten in Palo Alto in Californië. Tesla werd daarmee geholpen door een lening 465 miljoen dollar van het Amerikaanse ministerie van energie. Tesla sloot verder deals met Daimler en Toyota om hulp te krijgen bij de ontwikkeling van de powertrain-technologie en met Panasonic voor de batterijen. Het is goed te bedenken dat de elektrische motor (ooit uitgevonden door Nicolai Tesla) heel veel simpeler is dan een conventionele aandrijving. De uitdaging zit in het soepel overbrengen van de krachten op de weg en in het verlengen van de levensduur van de batterijen.  Het is meer een zaak van de het verzamelen van de juiste mensen en de juiste toeleveranciers dan dat het wiel opnieuw uitgevonden moet worden.  

Dus, stel dat een onderneming ev-fabrikant wil worden of een ev-divisie wil oprichten, en dat die moet beginnen met niks. Dan laat het voorbeeld van Tesla zien, hoeveel geld er is geïnvesteerd: een totaal van ongeveer drie miljard dollar. Verder staat er nog vier tot vijf miljard dollar gepland in de periode tot 2020 voor de realisering gigafabriek waarvan Tesla zelf ongeveer twee miljard zal bijdragen, oftewel ongeveer vierhonderd miljoen per jaar.  Tesla werd ook geholpen door een fabriek over te nemen van GM en Toyota.
Een nieuwe toetreder zou natuurlijk het goede personeel moeten vinden, maar aangenomen dat het een degelijk gefinancierde multinational betreft, zullen de cijfers die hierboven genoemd zijn niet een belemmering kunnen zijn. Tesla begon met vijfhonderd mensen in 2009 en zit inmiddels op zo’n zesduizend.  Een fabrikant die een ev-productie wil opstarten zal, ook als die het drievoudige van Tesla besteedt,  altijd nog veel goedkoper uit zijn dan dat men Tesla overneemt.  Een budget van twee miljard per jaar is niet gering maar Apple bijvoorbeeld geeft al zes miljard per jaar uit aan R&D. Google (met z’n zelfrijdende auto) geeft jaarlijks tien miljard dollar uit. In 2013 heeft Volkswagen elf miljard euro geïnvesteerd in bezittingen, fabrieken en equipment en nog eens vier miljard in R&D.

Om het anders te zeggen, Tesla is een goed merk van ev’s  maar het is onwaarschijnlijk dat het in 2020 het enige goede ev-merk zal zijn. Tesla heeft een voorsprong maar het overnemen zou een duren en onnodige manier zijn om die achterstand in te halen. (bron: FT)

 

Reacties

Bring it on!
Het probleem is dat de traditionele autofabrikanten nog zo schandalig veel geld verdienen aan de verbrandingsmotor. Geld verdienen aan een elektrische auto is veel moeilijker. Je ziet dan ook dat er verder nog geen interessante concurrenten van de Tesla Model S zijn.
VW kan idd uit de portokas een Tesla concurrent ontwikkelen, maar ze zullen het uitstellen tot het niet anders kan.

Geplaatst door: Ad van der Meer op