Britse autofabrikanten vrezen Brexit

De vele automerken met fabrieken in Groot-Brittannië maken zich steeds meer zorgen dat het land mogelijk de EU verlaat, in de media meestal aangeduid als Brexit.

"Het is boven alle twijfel verheven dat de autofabrikanten willen dat Groot-Brittannië in de EU blijft. Als het land eruit gaat, dan zal de hele auto-industrie langzaam maar zeker doodbloeden," zegt analist John Leech van KPMG, dat een rapport over de auto-industrie en Brexit heeft geschreven. De Britten gaan half mei naar de stembus waarbij het anti-EU-sentiment een grote rol lijkt te spelen. Dat komt vooral door de opmars van de anti-EU-partij UKIP waar de toch al nooit erg EU-gezinde conservatieven van de huidige premier David Cameron zich door laten meeslepen. Cameron heeft beloofd dat er, als hij herkozen wordt, uiterlijk in 2017 een referendum komt met de simpele vraag: blijven we in de EU of gaan we er uit? Inmiddels laat de premier ook nog doorschemeren dat die volksstemming mogelijk al volgend jaar wordt gehouden.

Voor de autofabrikanten zoals Jaguar Land Rover, Opel, Nissan, Honda, Mini, Rolls-Royce en Bentley, is dat het doemscenario. Op dit moment gaat een groot deel van hun Britse productie van ruim anderhalf miljoen auto’s per jaar naar andere EU-landen maar dat zou veel moeilijker worden als het land niet meer deel uitmaakt van de vrije markt.  Ook de mogelijke belemmering van het vrije verkeer van personen kan een struikelblok vormen voor de internationale autobedrijven die vaak mensen heen en weer laten reizen tussen hun verschillende vestigingen.

Britse autofabrikanten vrezen Brexit - Automobielmanagement.nl

Britse autofabrikanten vrezen Brexit

De vele automerken met fabrieken in Groot-Brittannië maken zich steeds meer zorgen dat het land mogelijk de EU verlaat, in de media meestal aangeduid als Brexit.

"Het is boven alle twijfel verheven dat de autofabrikanten willen dat Groot-Brittannië in de EU blijft. Als het land eruit gaat, dan zal de hele auto-industrie langzaam maar zeker doodbloeden," zegt analist John Leech van KPMG, dat een rapport over de auto-industrie en Brexit heeft geschreven. De Britten gaan half mei naar de stembus waarbij het anti-EU-sentiment een grote rol lijkt te spelen. Dat komt vooral door de opmars van de anti-EU-partij UKIP waar de toch al nooit erg EU-gezinde conservatieven van de huidige premier David Cameron zich door laten meeslepen. Cameron heeft beloofd dat er, als hij herkozen wordt, uiterlijk in 2017 een referendum komt met de simpele vraag: blijven we in de EU of gaan we er uit? Inmiddels laat de premier ook nog doorschemeren dat die volksstemming mogelijk al volgend jaar wordt gehouden.

Voor de autofabrikanten zoals Jaguar Land Rover, Opel, Nissan, Honda, Mini, Rolls-Royce en Bentley, is dat het doemscenario. Op dit moment gaat een groot deel van hun Britse productie van ruim anderhalf miljoen auto’s per jaar naar andere EU-landen maar dat zou veel moeilijker worden als het land niet meer deel uitmaakt van de vrije markt.  Ook de mogelijke belemmering van het vrije verkeer van personen kan een struikelblok vormen voor de internationale autobedrijven die vaak mensen heen en weer laten reizen tussen hun verschillende vestigingen.