Dudenhöffer, directeur van het CAR-instituut van de Universiteit van Duisburg-Essen heeft nog twee redenen voor het vertrouwen: "De goedkope euro en de nulprocent-rentepolitiek van de Europese Centrale Bank ondersteunen de Europese economie."  Bovendien is de olieprijs laag en dat zou ook helpen want in de regel is het gemakkelijker auto’s op de markt te brengen als de brandstof goedkoop is, weet Dudenhöffer.  De directeur van het Center for Automotive Research verwacht dat er in 2015 in West-Europa ruim  12,5 miljoen auto’s zullen worden verkocht, een toename van 3,7 procent ten opzichte van 2014.

 

Dubbele cijfers     

Dudenhöffer verwacht dat van de grote Europese markten Spanje de grootste groei zal realiseren, zelfs meer dan elf procent, gevolgd door Italië (+9%) en Frankrijk (+5%). "De Europese automarkt heeft het dieptepunt nu wel achter zich gelaten en zal langzaam uit de staat van crisis geraken", denkt ook auto-expert Peter Fuss  van Ernst & Young uit Stuttgart . Het begin van het jaar is goed geweest: dankzij groei met dubbele cijfers in Spanje en Italië groeide de afzet in de EU in de maand januari met bijna zeven procent tot ongeveer een miljoen auto’s, zo meldt koepelorganisatie Acea.  In alle grote markten werden meer auto’s verkocht dan in januari 2014.

Ook Stefan Bratzel van het Center of Automotive Management (CAM) in Bergisch Gladbach houdt een verdere toename van de autoverkopen voor mogelijk maar hij ziet ook risico’s. "Ik geloof  wel dat het relatief solide herstel in Europa zal doorzetten maar dan moet er niets dramatisch gebeuren in Rusland en Oekraïne. " Er is nog steeds een grote onzekerheid over hoe deze zaak zich zal ontwikkelen.  "Voor de Russische markt ziet het er donker uit. Daar zal men een afname van de automarkt met dubbele cijfers tegemoet moeten zien. " Ook Dudenhöffer ziet de automarkt in Rusland sterk afnemen, namelijk met wel 22 procent.  

 

Rusland in de min

Maar autofabrikanten die wereldwijd opereren kunnen de malaise in Rusland compenseren.  De lage koers van de euro biedt veel exportkansen en mogelijkheden voor hogere winstmarges. Bedrijven die veel zaken doen in de dollarregio’s kunnen daar in Europa gebouwde producten goedkoper aanbieden en zichzelf zo een concurrentievoordeel verschaffen.
Maar de twee grote markten van de VS en China blijven vooralsnog de trekpaarden van de fabrikanten.  In 2014 steeg de afzet van personenauto’s in deze beide markten met totaal drie miljoen auto’s,  zoals CAM heeft uitgerekend. Beide markten samen maken nu de helft van de totale wereldafzet uit.  In China bereikte PSA Peugeot Citroën zijn grootste groei tot nu toe (+32%) en daarmee verkopen de Fransen nu een op de vier van hun auto’s in China. Maar ook Daimler, Jaguar Land Rover, Ford en BMW scoorden goed in China. (bron: dpa/fv)