Modellen of uitvoeringen die in kleine aantallen worden verkocht, krijgen geen opvolgers. Van de nieuwe Polo betreft het bijvoorbeeld de driedeursversie, de Eos wordt helemaal niet vervangen en de New Beetle mogelijk ook niet. Alleen al door af te zien van de driedeurs Polo bespaart Volkswagen tweehonderd miljoen euro.
Maar or-voorzitter Bernd Osterloh ziet veel meer bespaarmogelijkheden. Hij vindt dat de raad van bestuur ervan moet afzien telkens kort voor de introductie van een nieuwe model nog veranderingen door te voeren. Volkswagen moet dan nieuwe equipment of gereedschappen bestellen, de introductiedatum verschuift, het af te lossen model blijft langer op de markt en kan daardoor alleen met kortingen worden verkocht, aldus Osterloh. De ontwikkelingschef van Volkswagen, Hans-Jakob Neusser, zou op dit vlak inmiddels wel voor meer discipline zorgen. Osterloh: "Als we dat bij alle merken zouden doen, ligt er een waanzinnig groot besparingspotentieel." VW-chef Winterkorn heeft vorig jaar juni aangekondigd dat vanaf 2016 per jaar vijf miljard euro aan kosten moet worden bespaard. In de productie heeft het concern ten opzichte van de concurrentie ‘nogal wat in te halen, aldus Winterkorn.  

Lees ook:  Goudmijn Audi realiseert 9,6% operationele marge