Analyse: Volkswagen wil bezuinigen

De marges op Volkswagens laten te wensen over, ondanks inspanningen om de winstgevendheid te verhogen en ondanks het recordjaar op concernniveau.

De operationele winst van het Duitse automerk, de grootste dochter van het gelijknamige moederbedrijf, viel afgelopen jaar met 2,5 miljard euro 14 procent lager uit in vergelijking met een jaar eerder. Daartegenover steeg de omzet met 0,4 procent tot 99,8 miljard euro. De marges krompen van 2,9 naar 2,5 procent. Volkswagen stelde eerder dat de winst in 2017 moet zijn gestegen met 5,5 miljard euro en dat de marges in 2018 minimaal 6 procent moeten bedragen.

Minder afhankelijk 

Het concern hoopt met ingrepen bij Volkswagen minder afhankelijk te worden van winsten bij andere dochters als Audi en Porsche. Dit jaar staat Volkswagen voor een efficiëntieslag die 1 miljard euro moet opleveren voor het bedrijfsonderdeel. Het concern investeert onder meer in modernisering van haar fabrieken en trekt geld uit voor de ontwikkeling van technologieën voor elektrische auto’s en zelfrijdende voertuigen. Ook werkt Volkswagen aan een nieuw, margerijk model dat boven de Passat in het gamma moet komen. Het betreft de opvolger van de CC, die echter een andere naam krijgt. In studievorm was de auto als Sport Coupé Concept te zien op de autosalon van Genève.

Niet tevreden  

Concerntopman Martin Winterkorn, die de Sport Coupé Concept hoogstpersoonlijk voorstelde, is niet tevreden over de tot nu toe behaalde resultaten van Volkswagen AG, ondanks de dik 200 miljard euro omzet en 12,7 miljard operationele winst. In dat laatste cijfer zit de pijn, want het geld wordt voor een (te) belangrijk deel gegenereerd door Audi en Porsche, die in 2014 operationele marges van respectievelijk 9,6 en 15 procent realiseerden. Het gemiddelde rendement voor het hele concern kwam uit op 7,3 procent. Andere groepsleden schieten dus tekort. Dat is het merk Volkswagen, met een marge van slechts 2,5 procent.

Maatregelen 

"Dat moet beter", zo stelt Winterkon, die maatregelen presenteerde om de winstgevendheid op te krikken. Zijn doel is om in 2017 zo’n 5 miljard euro aan kosten te besparen. Volkswagen plukt momenteel slechts in beperkte mate de vruchten van de strategie van Winterkorn die geënt is op efficiënt delen van technologie, platforms en motoren door de verschillende merken binnen de groep. Het inmiddels wereldberoemde MQB platform, waarop ook de productieversie van de Sport Coupé Concept gebaseerd gaat worden, is daar het beste voorbeeld van. Maar Volkswagen heeft een probleem met de grote hoeveelheid opties en uitvoeringen van de verschillende automodellen. Daar gaat Winterkorn in snoeien.

Zo verdwijnt de 3-deurs uitvoering van de Polo. Daar is simpelweg te weinig vraag naar, zei Winterkorn, dus is het logischer om alleen nog de 5-deurs versie te bouwen. De cijfers voor de Nederland staven dat. Slechts 3,6 procent van de in Nederland verkochte Polo’s is een 3-deurs model. Bij de Golf is het nog minder: 2,2 procent. De 3-deurs exemplaren die verkocht worden, betreffen vrijwel bijna allemaal de GTI uitvoering. De halvering van het Polo gamma lijkt een grote stap, maar Winterkorn verwijst naar vergelijkbare stappen in het verleden: "Bij Audi hadden we 30 jaar geleden een 2-deurs Audi 80. Die werd in 1986 geschrapt. Daar hebben we geen enkele last van gehad. Integendeel, het scheelde ons kosten".

Branchebrede trend

Het saneren van 3-deurs modellen is een branchebrede trend. Renault biedt de Clio enkel nog als 5-deurs aan. Hetzelfde geldt voor de Ford Focus en Peugeot 308. Hyundai lanceerde weliswaar onlangs een i20 Coupé, maar dat is feitelijk de opvolger van het oude 3-deurs model. Volkswagen legt overigens meer segmenten onder het vergrootglas. Eerder werd de Eos al vervangerloos uit productie genomen en ook de dagen van de Beetle lijken geteld te zijn. Om de kost nog verder te drukken, bouwt Volkswagen de volgende generatie Polo (die in 2017 debuteert) op het bovengenoemde MQB platform. Het saneren van de 3-deurs versie bespaart Volkswagen 200 miljoen euro aan ontwikkeling & productiekosten.

Ook het aantal accessoires en opties wordt gekortwiekt, maakt Winterkorn duidelijk: "In de toekomst zal Volkswagen alleen opties aanbieden als die door minstens 5 procent van onze klanten worden besteld". Als de vraag lager ligt dan dit percentage, schrapt de fabrikant de accessoire. Zo moet het merk Volkswagen beter gaan renderen. Het is Winterkorn ernst, want hij kocht Herbert Diess weg bij BMW om de dagelijkse leiding van het merk van hem over te nemen. Winterkorn concentreert zich na Diess’ komst op zijn taak als voorzitter van het concern Volkswagen. "Daar heb ik nu meer tijd voor. Dat is goed, want we zijn in een paar jaar tijd heel veel groter geworden".

Fors uitgebreid 

Volkswagen heeft de afgelopen jaren zijn modellengamma fors uitgebreid. Voorbeelden zijn de Passat Alltrack en de Golf Variant R. Bepaalde modellen zijn niet (meer) in Nederland te koop, zoals de Scirocco en de Golf Alltrack. De CC werd bij ons ook voortijdig gesaneerd. Het is de vraag of de Sport Coupé in productievorm wel een duurzame verkoopcarrière tegemoet kan zien. Volkswagen positioneert het model weliswaar als een alternatief voor de BMW 5-serie, maar onderhuids is het gewoon een Passat. De consument trapt daar niet in – iets dat Winterkorn ook zou moeten weten.

Bron: Autointernationaal

Analyse: Volkswagen wil bezuinigen - Automobielmanagement.nl

Analyse: Volkswagen wil bezuinigen

De marges op Volkswagens laten te wensen over, ondanks inspanningen om de winstgevendheid te verhogen en ondanks het recordjaar op concernniveau.

De operationele winst van het Duitse automerk, de grootste dochter van het gelijknamige moederbedrijf, viel afgelopen jaar met 2,5 miljard euro 14 procent lager uit in vergelijking met een jaar eerder. Daartegenover steeg de omzet met 0,4 procent tot 99,8 miljard euro. De marges krompen van 2,9 naar 2,5 procent. Volkswagen stelde eerder dat de winst in 2017 moet zijn gestegen met 5,5 miljard euro en dat de marges in 2018 minimaal 6 procent moeten bedragen.

Minder afhankelijk 

Het concern hoopt met ingrepen bij Volkswagen minder afhankelijk te worden van winsten bij andere dochters als Audi en Porsche. Dit jaar staat Volkswagen voor een efficiëntieslag die 1 miljard euro moet opleveren voor het bedrijfsonderdeel. Het concern investeert onder meer in modernisering van haar fabrieken en trekt geld uit voor de ontwikkeling van technologieën voor elektrische auto’s en zelfrijdende voertuigen. Ook werkt Volkswagen aan een nieuw, margerijk model dat boven de Passat in het gamma moet komen. Het betreft de opvolger van de CC, die echter een andere naam krijgt. In studievorm was de auto als Sport Coupé Concept te zien op de autosalon van Genève.

Niet tevreden  

Concerntopman Martin Winterkorn, die de Sport Coupé Concept hoogstpersoonlijk voorstelde, is niet tevreden over de tot nu toe behaalde resultaten van Volkswagen AG, ondanks de dik 200 miljard euro omzet en 12,7 miljard operationele winst. In dat laatste cijfer zit de pijn, want het geld wordt voor een (te) belangrijk deel gegenereerd door Audi en Porsche, die in 2014 operationele marges van respectievelijk 9,6 en 15 procent realiseerden. Het gemiddelde rendement voor het hele concern kwam uit op 7,3 procent. Andere groepsleden schieten dus tekort. Dat is het merk Volkswagen, met een marge van slechts 2,5 procent.

Maatregelen 

"Dat moet beter", zo stelt Winterkon, die maatregelen presenteerde om de winstgevendheid op te krikken. Zijn doel is om in 2017 zo’n 5 miljard euro aan kosten te besparen. Volkswagen plukt momenteel slechts in beperkte mate de vruchten van de strategie van Winterkorn die geënt is op efficiënt delen van technologie, platforms en motoren door de verschillende merken binnen de groep. Het inmiddels wereldberoemde MQB platform, waarop ook de productieversie van de Sport Coupé Concept gebaseerd gaat worden, is daar het beste voorbeeld van. Maar Volkswagen heeft een probleem met de grote hoeveelheid opties en uitvoeringen van de verschillende automodellen. Daar gaat Winterkorn in snoeien.

Zo verdwijnt de 3-deurs uitvoering van de Polo. Daar is simpelweg te weinig vraag naar, zei Winterkorn, dus is het logischer om alleen nog de 5-deurs versie te bouwen. De cijfers voor de Nederland staven dat. Slechts 3,6 procent van de in Nederland verkochte Polo’s is een 3-deurs model. Bij de Golf is het nog minder: 2,2 procent. De 3-deurs exemplaren die verkocht worden, betreffen vrijwel bijna allemaal de GTI uitvoering. De halvering van het Polo gamma lijkt een grote stap, maar Winterkorn verwijst naar vergelijkbare stappen in het verleden: "Bij Audi hadden we 30 jaar geleden een 2-deurs Audi 80. Die werd in 1986 geschrapt. Daar hebben we geen enkele last van gehad. Integendeel, het scheelde ons kosten".

Branchebrede trend

Het saneren van 3-deurs modellen is een branchebrede trend. Renault biedt de Clio enkel nog als 5-deurs aan. Hetzelfde geldt voor de Ford Focus en Peugeot 308. Hyundai lanceerde weliswaar onlangs een i20 Coupé, maar dat is feitelijk de opvolger van het oude 3-deurs model. Volkswagen legt overigens meer segmenten onder het vergrootglas. Eerder werd de Eos al vervangerloos uit productie genomen en ook de dagen van de Beetle lijken geteld te zijn. Om de kost nog verder te drukken, bouwt Volkswagen de volgende generatie Polo (die in 2017 debuteert) op het bovengenoemde MQB platform. Het saneren van de 3-deurs versie bespaart Volkswagen 200 miljoen euro aan ontwikkeling & productiekosten.

Ook het aantal accessoires en opties wordt gekortwiekt, maakt Winterkorn duidelijk: "In de toekomst zal Volkswagen alleen opties aanbieden als die door minstens 5 procent van onze klanten worden besteld". Als de vraag lager ligt dan dit percentage, schrapt de fabrikant de accessoire. Zo moet het merk Volkswagen beter gaan renderen. Het is Winterkorn ernst, want hij kocht Herbert Diess weg bij BMW om de dagelijkse leiding van het merk van hem over te nemen. Winterkorn concentreert zich na Diess’ komst op zijn taak als voorzitter van het concern Volkswagen. "Daar heb ik nu meer tijd voor. Dat is goed, want we zijn in een paar jaar tijd heel veel groter geworden".

Fors uitgebreid 

Volkswagen heeft de afgelopen jaren zijn modellengamma fors uitgebreid. Voorbeelden zijn de Passat Alltrack en de Golf Variant R. Bepaalde modellen zijn niet (meer) in Nederland te koop, zoals de Scirocco en de Golf Alltrack. De CC werd bij ons ook voortijdig gesaneerd. Het is de vraag of de Sport Coupé in productievorm wel een duurzame verkoopcarrière tegemoet kan zien. Volkswagen positioneert het model weliswaar als een alternatief voor de BMW 5-serie, maar onderhuids is het gewoon een Passat. De consument trapt daar niet in – iets dat Winterkorn ook zou moeten weten.

Bron: Autointernationaal