Auto Shanghai wordt om het jaar gehouden en wisselt af met de Beijing International Automotive Exhibition als belangrijkste evenement van de Chinese autoindustrie. China is wereldwijd de grootste markt voor auto’s (met twintig miljoen eenheden in 2014) en haalde gedurende de crisis de VS in als grootste automarkt ter wereld. Qua winstmarges is het de meest lucratieve markt voor de meeste van de belangrijke merken, zo meldt Financial Times. Maar, na een serie van onderzoekingen op het gebied van monopoliemisbruik vorig jaar, zijn verschillende merken gedwongen hun prijsbeleid in China aan te passen en de wereldwijde auto-industrie probeert zich te voegen in een ‘nieuwe normaal’ van een iets minder snel groeiende economie, van lagere marges en van hardere onderhandelingen met de dealers. BMW bijvoorbeeld kwam een betaling van 820 miljoen dollar overeen met zijn dealers die zich erover beklaagden dat zij de verloopdoelstellingen van München niet konden halen omdat de economische groei onder de zeven procent dreigde uit te komen. De concurrenten van BMW kampen met soortgelijke situaties.

 

Nieuwe werkelijkheid

"De nieuwe werkelijkheid heeft wel een schokgolf door de industrie laten gaan", zegt Bob Grace, de baas van Jaguar Land Rover in China. In een periode van zes jaar groeide de afzet van JLR van tienduizend stuks naar 122 duizend stuks in 2014. "Dan kunnen we onszelf op de schouder slaan maar het is geschiedenis. We moeten focussen op de toekomst. En als je geen win-winsituatie hebt met je dealers ben je een heilloze weg ingeslagen. Wij hebben in de afgelopen zes maanden gekeken naar aanpassingen op het gebied van margebeleid, condities en enkele van de incentives om ervoor te zorgen dat er een win-winsituatie blijft."

Maar, vergeleken met andere markten staat China er nog steeds goed voor. In het eerste kwartaal werd er een groei gemeten van negen procent tot 5,3 miljoen eenheden. Dat is een grotere groei dan in de VS, Europa of Brazilië is gerealiseerd. Maar bijna alle bazen erkennen wel dat de groei krimpt, zoals die wordt weergegeven in de cijfers. Vooral personenauto-sedans en bussen en trucks verkopen minder goed. SUV’s doen het daarentegen wel goed.

 

Maar 14 Rolls-Royces 

Norbert Reithofer, de binnenkort terugtredende ceo van BMW Group (inclusief Rolls-Royce), waarschuwde als een van de eersten dit jaar voor een afnemende groei in China, de markt die er in belangrijke mate toe heeft bijgedragen dat Reithofer zijn winstmarges tot boven de tien procent kon opvoeren. "We zullen moeten wennen aan groeipercentages van onder de tien procent in China", aldus Reithofer. "We waren gewend dat we auto’s naar China transporteerden die dan werden ter plekke werden verkocht. Dat is voorbij. In februari verkochten we maar veertien Rolls-Royces daar. Er is duidelijk iets veranderd." Maar de meeste niet-Chinese merken hebben er wel vertrouwen in dat de auto’s in de duurdere segmenten zoals suv’s en premiumauto’s goed zullen blijven verkopen. Dat verwacht ook Hubertus Troska van Daimler, waarvan het merk Mercedes vorig jaar in China een groei liet zien van 28 procent tot 270 duizend eenheden. Troska denkt dat het er dit jaar ‘ruim meer’ dan driehonderd duizend worden. Hij denkt dat het premiumsegment meer mogelijkheden heeft dan dat er nu worden gebruikt. Men verwacht ook dat de inzet van online-verkoop nog voor groei zal zorgen. Met de komst van Alibaba en soortgelijke bedrijven moet de internetrevolutie voor dure artikelen nog op gang komen, verwacht topman Grace van JLR. (bron: Financial Times)