De winst ging wel sterk omhoog van 145 miljoen dollar vorig jaar naar 945 miljoen nu. Dat komt echter met name doordat die winst vorig jaar flink werd gedrukt door de hoge kosten van de grote terugroep-operatie.

Al eerder deelde GM mee in deze periode wereldwijd 2,4 miljoen auto’s te hebben verkocht. De daling van de omzet in geld schrijft GM vooral toe aan de problemen in Rusland en Brazilië. Een paar weken geleden deelde het autobedrijf al mee zwaar in te grijpen in haar Russische activiteiten en haar fabriek daar te sluiten. Elders in Europa kon Opel/Vauxhall haar marktaandeel op elf nationale markten verder versterken. Desalniettemin liep het verlies in Europa – voor buitengewone posten – wel verder op tot 200 miljoen dollar.

CEO Marry Barra blijft optimistisch gestemd: "Onze resultaten over het eerste kwartaal vormen een solide fundering om de financiële doelstellingen voor dit jaar te halen. Verdere uitvoering van ons plan zal leiden tot winstgevende groei, rendement op geïnvesteerd kapitaal en waarde voor de aandeelhouders."