De nieuwe Honda kost 4,5 miljoen euro

Voor het nieuwste model van Honda moeten kopers straks maar liefst 4,5 miljoen euro neertellen. Maar dan krijg je ook een voertuig dat ruim plaats biedt aan zeven personen en een topsnelheid kan bereiken van bijna 900 kilometer per uur. Geen auto dus, maar een vliegtuigje.

Honda gaat na dertig jaar onderzoek en ontwikkeling eindelijk haar eerste zakenvliegtuig op de markt brengen. De oprichter van het bedrijf, Soichore Honda, speelde al in de jaren zeventig met die gedachte maar Honda is pas sinds 1986 serieus met het project aan de gang gegaan waarna het eerste toestel drie jaar geleden met proefvluchten is begonnen. De Japanners wachten nu nog vol spanning op het groene licht van de belangrijke Amerikaanse dienst voor de burgerluchtvaart FAA.

De HondaJet is grotendeels gebouwd van koolstofvezel-composieten en daardoor extra licht geworden. Dat betekent dat het brandstofverbruik, althans volgens de fabrikant zelf, zo’n 17 procent lager uitkomt dan bij de concurrentie. De kennis die het Japanse bedrijf met die ontwikkelingen heeft opgedaan, komt overigens ook uitstekend van pas bij de bouw van auto’s.

De nieuwe Honda kost 4,5 miljoen euro - Automobielmanagement.nl

De nieuwe Honda kost 4,5 miljoen euro

Voor het nieuwste model van Honda moeten kopers straks maar liefst 4,5 miljoen euro neertellen. Maar dan krijg je ook een voertuig dat ruim plaats biedt aan zeven personen en een topsnelheid kan bereiken van bijna 900 kilometer per uur. Geen auto dus, maar een vliegtuigje.

Honda gaat na dertig jaar onderzoek en ontwikkeling eindelijk haar eerste zakenvliegtuig op de markt brengen. De oprichter van het bedrijf, Soichore Honda, speelde al in de jaren zeventig met die gedachte maar Honda is pas sinds 1986 serieus met het project aan de gang gegaan waarna het eerste toestel drie jaar geleden met proefvluchten is begonnen. De Japanners wachten nu nog vol spanning op het groene licht van de belangrijke Amerikaanse dienst voor de burgerluchtvaart FAA.

De HondaJet is grotendeels gebouwd van koolstofvezel-composieten en daardoor extra licht geworden. Dat betekent dat het brandstofverbruik, althans volgens de fabrikant zelf, zo’n 17 procent lager uitkomt dan bij de concurrentie. De kennis die het Japanse bedrijf met die ontwikkelingen heeft opgedaan, komt overigens ook uitstekend van pas bij de bouw van auto’s.