Jaguar Land Rover krijgt klap van Chinese markt

De snelle afzwakking op de automarkt in China gaat ook aan Jaguar Land Rover niet voorbij. Moederbedrijf Tata Motors heeft laten weten dat de nettowinst afgelopen kwartaal met 296 miljoen dollar 56 procent lager is uitgevallen dan een jaar eerder, ondanks een drie procent hogere omzet. Tata zal daarom voor het eerst sinds 2002 geen dividend uitkeren over het op 31 maart afgelopen boekjaar.

Het Indiase autobedrijf wijt de tegenvallende cijfers geheel aan de teleurstellende verkopen van haar Britse merken in China. Daar hebben vooral fabrikanten van duurdere luxe auto’s last van de overheidsmaatregelen om de bestedingen in te tomen. Bovendien stellen potentiele autokopers hun beslissing even uit omdat ze verwachten dat auto’s binnenkort goedkoper zullen worden nadat veel buitenlandse merken een forse boete hebben gekregen wegens marktmisbruik. Bovendien dalen de prijzen toch al omdat Chinese fabrikanten er in slagen ‘copy cat’ auto’s op de markt te brengen die vele malen goedkoper zijn dan hun Britse, Amerikaanse of Duitse concurrenten. "Desalniettemin blijven we voorzichtig optimistisch dat we onze business in China samen met onze partners verder kunnen uitbreiden," aldus topman Ralf Speth van JLR. 

Jaguar Land Rover krijgt klap van Chinese markt - Automobielmanagement.nl

Jaguar Land Rover krijgt klap van Chinese markt

De snelle afzwakking op de automarkt in China gaat ook aan Jaguar Land Rover niet voorbij. Moederbedrijf Tata Motors heeft laten weten dat de nettowinst afgelopen kwartaal met 296 miljoen dollar 56 procent lager is uitgevallen dan een jaar eerder, ondanks een drie procent hogere omzet. Tata zal daarom voor het eerst sinds 2002 geen dividend uitkeren over het op 31 maart afgelopen boekjaar.

Het Indiase autobedrijf wijt de tegenvallende cijfers geheel aan de teleurstellende verkopen van haar Britse merken in China. Daar hebben vooral fabrikanten van duurdere luxe auto’s last van de overheidsmaatregelen om de bestedingen in te tomen. Bovendien stellen potentiele autokopers hun beslissing even uit omdat ze verwachten dat auto’s binnenkort goedkoper zullen worden nadat veel buitenlandse merken een forse boete hebben gekregen wegens marktmisbruik. Bovendien dalen de prijzen toch al omdat Chinese fabrikanten er in slagen ‘copy cat’ auto’s op de markt te brengen die vele malen goedkoper zijn dan hun Britse, Amerikaanse of Duitse concurrenten. "Desalniettemin blijven we voorzichtig optimistisch dat we onze business in China samen met onze partners verder kunnen uitbreiden," aldus topman Ralf Speth van JLR.