VW groep wordt opgesplitst in vier delen

De Volkswagen Groep wordt gedecentraliseerd met vier afzonderlijke holding bedrijven waarin de twaalf merken binnen de stal worden georganiseerd. Bij die herstructurering staat de positie van Christian Klinger, momenteel als bestuurslid verantwoordelijk voor marketing en verkopen, op het spel.

De herstructurering wordt onthuld door zakenkrant Handelsblatt. De divisie voor personenauto’s omvat VW, Skoda en Seat en komt onder leiding van de onlangs van BMW overgekomen Herbert Diess. Audi zou in één holding worden ondergebracht met Lamborghini en Ducati terwijl Porsche, Bentley en Bugatti ook bij elkaar komen. De groep heeft al eerder één divisie gemaakt van de vrachtauto-activiteiten van Scania en MAN.

De bazen van de vier holdings krijgen zitting in de nieuwe management raad. In dat kader zou de functie van de huidige groepsdirecteur verkoop en marketing Christian Klinger verdwijnen waarmee Klinger zelf – een beschermeling van de vertrokken topman Ferdinand Piëch – op de schopstoel zit. De nieuwe structuur staat loodrecht op de ideeen van Piëch die de merken juist zo veel mogelijk autonomie heeft gegeven. Dat heeft er toe geleid dat de groep als geheel moeilijk te sturen is waardoor bijvoorbeeld het merk VW duidelijk weg kon glijden terwijl de andere merken het juist uitstekend doen. 

VW groep wordt opgesplitst in vier delen - Automobielmanagement.nl

VW groep wordt opgesplitst in vier delen

De Volkswagen Groep wordt gedecentraliseerd met vier afzonderlijke holding bedrijven waarin de twaalf merken binnen de stal worden georganiseerd. Bij die herstructurering staat de positie van Christian Klinger, momenteel als bestuurslid verantwoordelijk voor marketing en verkopen, op het spel.

De herstructurering wordt onthuld door zakenkrant Handelsblatt. De divisie voor personenauto’s omvat VW, Skoda en Seat en komt onder leiding van de onlangs van BMW overgekomen Herbert Diess. Audi zou in één holding worden ondergebracht met Lamborghini en Ducati terwijl Porsche, Bentley en Bugatti ook bij elkaar komen. De groep heeft al eerder één divisie gemaakt van de vrachtauto-activiteiten van Scania en MAN.

De bazen van de vier holdings krijgen zitting in de nieuwe management raad. In dat kader zou de functie van de huidige groepsdirecteur verkoop en marketing Christian Klinger verdwijnen waarmee Klinger zelf – een beschermeling van de vertrokken topman Ferdinand Piëch – op de schopstoel zit. De nieuwe structuur staat loodrecht op de ideeen van Piëch die de merken juist zo veel mogelijk autonomie heeft gegeven. Dat heeft er toe geleid dat de groep als geheel moeilijk te sturen is waardoor bijvoorbeeld het merk VW duidelijk weg kon glijden terwijl de andere merken het juist uitstekend doen.