Renault leunt weer meer op Europa

Ondanks alle pogingen tot een verdere internationalisatie, leunt de Renault-groep toch weer steeds meer op Europa. Daar werden in de eerste jaarhelft 849.000 nieuwe auto’s verkocht, een goede negen procent meer dan een jaar eerder.

Vooral Zuid-Europese landen als Spanje droegen flink aan dat succes bij. Elders ging het echter slecht met een klap van 40 procent op de Russische markt, waar de groep via Avtovaz een belangrijke speler is, ook flink lagere verkoopcijfers in Brazilie en Argentinie en een duidelijke afzwakking in China. 

Al met al bleef de groei van de verkopen wereldwijd daarmee beperkt tot 0,7 procent. Het Europese aandeel ligt daarbij op 62 procent, het hoogste niveau in vijf jaar en nog altijd ver boven het in 2012 gestelde doel om Europa/rest van de wereld op 50/50 te krijgen. Op grond van de ontwikkelingen verwacht Renault voor het hele jaar 2015 nu niet meer dan één procent groei terwijl tot nu toe nog op twee procent werd gemikt. Dat er toch nog groei uit de bus kan komen, baseert Renault vooral op de nieuwe modellen zoals de SUV Kadjar, de nieuwe Espace en de mini-auto Kwid.   

Renault leunt weer meer op Europa - Automobielmanagement.nl

Renault leunt weer meer op Europa

Ondanks alle pogingen tot een verdere internationalisatie, leunt de Renault-groep toch weer steeds meer op Europa. Daar werden in de eerste jaarhelft 849.000 nieuwe auto’s verkocht, een goede negen procent meer dan een jaar eerder.

Vooral Zuid-Europese landen als Spanje droegen flink aan dat succes bij. Elders ging het echter slecht met een klap van 40 procent op de Russische markt, waar de groep via Avtovaz een belangrijke speler is, ook flink lagere verkoopcijfers in Brazilie en Argentinie en een duidelijke afzwakking in China. 

Al met al bleef de groei van de verkopen wereldwijd daarmee beperkt tot 0,7 procent. Het Europese aandeel ligt daarbij op 62 procent, het hoogste niveau in vijf jaar en nog altijd ver boven het in 2012 gestelde doel om Europa/rest van de wereld op 50/50 te krijgen. Op grond van de ontwikkelingen verwacht Renault voor het hele jaar 2015 nu niet meer dan één procent groei terwijl tot nu toe nog op twee procent werd gemikt. Dat er toch nog groei uit de bus kan komen, baseert Renault vooral op de nieuwe modellen zoals de SUV Kadjar, de nieuwe Espace en de mini-auto Kwid.