In de maanden april, mei en juni leverde Tesla 11,5 duizend auto’s af, meer dan ooit te voren in een kwartaal. In het derde kwartaal denkt men eenzelfde aantal te kunnen realiseren. Maar winst leverde het niet op want Tesla boekte een verlies van 184 miljoen dollar in het tweede kwartaal. Geld verdienen doet het bedrijf van Elon Musk in Silicon Valley nog steeds niet.

Ondanks dat treedt Tesla Motors een interessante nieuwe fase in nu het bezig is Nissan in te halen als grootste fabrikant in de geschiedenis van elektrische auto’s – maar het Chinese BYD zit er de laatste maanden wel heel dicht bovenop. Als alles volgens plan van Tesla-topman Elon Musk verloopt, komt de suv met de naam Model X eind september op de markt. En de gunstiger geprijsde Model 3 (sedan) staat gepland voor begin 2018. Het plan van Musk behelst voorts de uitbreiding van de productie van energie-opslagunits en het zetten van grote stappen bij het miljardenproject ‘Gigafactory’ voor accu’s in Nevada. Aan de andere kant, als deze plannen toch anders uitpakken, kan er voor Tesla nog een hele boel misgaan. Het bedrijf gaat ervan uit dat het snel kan transformeren van een niche-fabrikant tot een massaproducent van elektrische auto’s, want het wil groeien van de 32 duizend stuks in 2014 tot een half miljoen in 2020. En voor de energieopslagactiviteiten gaat Tesla ervan uit dat bedrijven en huishoudens de opslagunits op korte termijn zullen accepteren.

Stijgende kosten      

"We denken dat Model S het hele jaar goed zal blijven verkopen in de VS en in Europa. Bovendien heeft Tesla nog verschillende mijlpalen te bereiken in de komende anderhalf jaar", aldus Benjamin Kallo, analist op het gebied van research voor nieuwe energie.  Maar het belangrijkste voor Tesla is het vasthouden van het momentum van de verkoop van auto’s.  Het bedrijf zegt dat het dit jaar 55 duizend auto’s gaat afleveren. Over de eerste zes maanden staat de teller op 21,5 duizend – met alleen de Model S.  Zelfs als Tesla deze doelstelling realiseert, is de verwachting dat het geen winst zal maken op de korte tot middellange termijn.  Het zal in de volgende fase van zijn ontwikkeling het kostenniveau verder zien oplopen. "Bepaalde kosten stijgen als het bedrijf internationaal wil uitbreiden en bovendien investeert in technologie en infrastructuur voor de komende Model X", aldus een analist van Standard & Poor.  

BYD

Volgens een eigen analyse van de marketingafdeling van BYD in China, is na zes maanden Nissan cumulatief nog wel de grootste ev-verkoper met 27 duizend stuks wereldwijd (Nissan Leaf). Nummer twee is Tesla met 21,5 duizend stuks en nummer drie is BYD (20,5 duizend). Het Chinese BYD meldt trots dat het in de maanden mei en juni de hoogste afzet van ev’s heeft gerealiseerd en in die maanden dus de nummer één was. In juni leverde het merk 5.037 elektrische auto’s af, enkele tientallen exemplaren meer dan Tesla.