CEO van Volkswagen USA: ‘We screwed up’ (filmpje)

Volgens de Duitse krant der Tagesspiegel zal VW-topman Martin Winterkorn komende vrijdag vervangen worden door Porsche-chef Matthias Müller (59).

Der Tagesspiegel beroept zich op bronnen binnen de raad van toezicht. Het schandaal rond de gemanipuleerde emissiewaarden van VW-dieselmotoren zou het vertrouwen van de toezichthouder in de 68-jarige Winterkorn te sterk hebben ondermijnd. Zelf weerspreekt de onderneming de aanstaande wisseling van de wacht. Een woordvoerder van Volkswagen doet het bericht af als "idioot."

Volkswagen heeft toegegeven dat het wereldwijd elf miljoen van zijn auto’s heeft uitgerust met software die het mogelijk maakt te frauderen met de uitstoot van vervuilende stoffen. De groep zet in eerste instantie al 6,5 miljard opzij ‘om de kosten te dekken van de noodzakelijke servicemaatregelen en andere inspanningen om het vertrouwen van de klanten terug te winnen.’ De Duitse regering heeft aangekondigd dat het alle dieselmodellen van de VW-merken grondig gaat onderzoeken.

Daarmee breidt het schandaal rond het manipuleren van de emissies van dieselauto’s dat in de VS is ontdekt bij Volkswagen zich als een olievlek uit. Landen als Zuid-Korea en Australië hebben ook een eigen onderzoek naar mogelijke soortgelijke praktijken gelast terwijl een Franse minister een onderzoek in Europa eist. Uit de laatste mededeling van VW zelf valt af te leiden dat er ook in Europa grote aantallen auto’s terug moeten naar de dealer. Verder wordt wijd en zijd verondersteld dat andere autofabrikanten er mogelijk soortgelijke praktijken op na hebben gehouden.

Waterloo 

Het schandaal, dat als Waterloo voor de toch al veel geplaagde topman Martin Winterkorn wordt betiteld, is aan het rollen gegaan nadat de Amerikaanse milieudienst EPA bekend maakte dat VW in haar dieselauto’s software gebruikt die ‘meldt’ als de auto wordt getest en dan de afstelling zodanig verandert dat er minder schadelijke stoffen worden uitgestoten. Winterkorn zelf heeft al openlijk zijn excuus aangeboden terwijl de Amerikaanse baas van VW Michael Horn liet weten ‘dat we grotelijks de fout zijn ingegaan.’ Korn deed dat bij de lancering van de nieuwe Passat, waarvan het feestelijke karakter door het schandaal volledig de mist in ging. Inmiddels heeft het Amerikaanse ministerie van justitie meegedeeld ook een strafrechtelijk onderzoek in te stellen.

Misleiding

VW-gate neemt snel wereldwijde proporties aan, zeker ook in Europa. In Duitsland zelf is niet alleen de regering in actie gekomen maar spreekt ACE, de op een na grootste autoclub van het land, van "systematische misleiding van de consument”. Daarbij wordt gevreesd dat de affaire de hele economie grote schade kan berokkenen en ook banen kan gaan kosten. Niet alleen heeft het imago van Duitse diesels een grote klap opgelopen maar ook blijkt dat de betrokken techniek is geleverd door Bosch terwijl ook andere toeleveranciers bij de zaak betrokken zijn. Elders heeft de Franse minister voor financiën Michel Sapin al een onderzoek door Brussel geëist. "En als we dat voor Volkswagen doen, laten we dan meteen naar de andere merken op de markt kijken. Waarmee ik niet wil zeggen dat ook onze Franse autobouwers zich aan dat soort praktijken schuldig hebben gemaakt."

Beurswaarde 

Het schandaal heeft VW inmiddels al enkele tientallen miljarden aan beurswaarde gekost. Nadat de koers maandag al met twintig procent onderuit ging, ging er dinsdag nog eens zo’n zes procent vanaf. De werkelijke financiële schade valt nog niet te becijferen. In de VS kan het Duitse concern een maximale boete van 18 miljard dollar krijgen maar dat is dan alleen die van de EPA en alleen de VS. Hoe groot de schade zowel in de vorm van boetes als door teruglopende verkopen uiteindelijk wordt, zal later moeten blijken.

 

CEO van Volkswagen USA: ‘We screwed up’ (filmpje) - Automobielmanagement.nl

CEO van Volkswagen USA: ‘We screwed up’ (filmpje)

Volgens de Duitse krant der Tagesspiegel zal VW-topman Martin Winterkorn komende vrijdag vervangen worden door Porsche-chef Matthias Müller (59).

Der Tagesspiegel beroept zich op bronnen binnen de raad van toezicht. Het schandaal rond de gemanipuleerde emissiewaarden van VW-dieselmotoren zou het vertrouwen van de toezichthouder in de 68-jarige Winterkorn te sterk hebben ondermijnd. Zelf weerspreekt de onderneming de aanstaande wisseling van de wacht. Een woordvoerder van Volkswagen doet het bericht af als "idioot."

Volkswagen heeft toegegeven dat het wereldwijd elf miljoen van zijn auto’s heeft uitgerust met software die het mogelijk maakt te frauderen met de uitstoot van vervuilende stoffen. De groep zet in eerste instantie al 6,5 miljard opzij ‘om de kosten te dekken van de noodzakelijke servicemaatregelen en andere inspanningen om het vertrouwen van de klanten terug te winnen.’ De Duitse regering heeft aangekondigd dat het alle dieselmodellen van de VW-merken grondig gaat onderzoeken.

Daarmee breidt het schandaal rond het manipuleren van de emissies van dieselauto’s dat in de VS is ontdekt bij Volkswagen zich als een olievlek uit. Landen als Zuid-Korea en Australië hebben ook een eigen onderzoek naar mogelijke soortgelijke praktijken gelast terwijl een Franse minister een onderzoek in Europa eist. Uit de laatste mededeling van VW zelf valt af te leiden dat er ook in Europa grote aantallen auto’s terug moeten naar de dealer. Verder wordt wijd en zijd verondersteld dat andere autofabrikanten er mogelijk soortgelijke praktijken op na hebben gehouden.

Waterloo 

Het schandaal, dat als Waterloo voor de toch al veel geplaagde topman Martin Winterkorn wordt betiteld, is aan het rollen gegaan nadat de Amerikaanse milieudienst EPA bekend maakte dat VW in haar dieselauto’s software gebruikt die ‘meldt’ als de auto wordt getest en dan de afstelling zodanig verandert dat er minder schadelijke stoffen worden uitgestoten. Winterkorn zelf heeft al openlijk zijn excuus aangeboden terwijl de Amerikaanse baas van VW Michael Horn liet weten ‘dat we grotelijks de fout zijn ingegaan.’ Korn deed dat bij de lancering van de nieuwe Passat, waarvan het feestelijke karakter door het schandaal volledig de mist in ging. Inmiddels heeft het Amerikaanse ministerie van justitie meegedeeld ook een strafrechtelijk onderzoek in te stellen.

Misleiding

VW-gate neemt snel wereldwijde proporties aan, zeker ook in Europa. In Duitsland zelf is niet alleen de regering in actie gekomen maar spreekt ACE, de op een na grootste autoclub van het land, van "systematische misleiding van de consument”. Daarbij wordt gevreesd dat de affaire de hele economie grote schade kan berokkenen en ook banen kan gaan kosten. Niet alleen heeft het imago van Duitse diesels een grote klap opgelopen maar ook blijkt dat de betrokken techniek is geleverd door Bosch terwijl ook andere toeleveranciers bij de zaak betrokken zijn. Elders heeft de Franse minister voor financiën Michel Sapin al een onderzoek door Brussel geëist. "En als we dat voor Volkswagen doen, laten we dan meteen naar de andere merken op de markt kijken. Waarmee ik niet wil zeggen dat ook onze Franse autobouwers zich aan dat soort praktijken schuldig hebben gemaakt."

Beurswaarde 

Het schandaal heeft VW inmiddels al enkele tientallen miljarden aan beurswaarde gekost. Nadat de koers maandag al met twintig procent onderuit ging, ging er dinsdag nog eens zo’n zes procent vanaf. De werkelijke financiële schade valt nog niet te becijferen. In de VS kan het Duitse concern een maximale boete van 18 miljard dollar krijgen maar dat is dan alleen die van de EPA en alleen de VS. Hoe groot de schade zowel in de vorm van boetes als door teruglopende verkopen uiteindelijk wordt, zal later moeten blijken.