Het uitvoerend comité van de bestuursraad van VW praat op een geheime locatie verder over de positie van Winterkorn, die zelf tot op heden nog geen ontslag heeft genomen. Of het comité zelf een beslissing neemt of dat overlaat aan de vergadering van de volledige bestuursraad op vrijdag was bij het verschijnen van dit nieuwsbericht nog niet bekend. Tegelijk is de koers van VW in Frankfurt weer met een procent of zeven gedaald waarmee de beurswaarde sinds het bekend worden van het schandaal met 40 procent is gekelderd.

Overal in de wereld zijn of worden nu officiële onderzoeken ingesteld naar het gesjoemel met de uitstoot van dieselauto’s nadat VW zelf heeft toegegeven de gewraakte software in 11 miljoen auto’s geïnstalleerd te hebben. De Europese Commissie heeft een eigen onderzoek gelast terwijl Duitsland, Frankrijk en andere landen de zaak ook zelf nauwkeurig onderzoeken. In Duitsland heeft bondskanselier Merkel Volkswagen opgeroepen volledige openheid te geven. De grote werkgeversorganisaties hebben die oproep overgenomen ‘om te voorkomen dat het imago van Duitsland verdere schade oploopt.’

Deskundigen suggereren nu ook dat dieselauto’s mogelijk helemaal verdwijnen omdat de kloof tussen de werkelijke uitstoot en de steeds strengere eisen niet te overbruggen is. Investeringsbank Bernstein stelt dat ‘het optreden tegen VW als katalysator gaat werken om de daling van het marktaandeel van diesel in Europa te versnellen en diesel in de VS helemaal te laten verdwijnen.’ 

Amerikaanse advocaten werken aan een vervolging door gedupeerde klanten – class action – tegen VW. Dat kan de uiteindelijke schade nog een stuk groter maken.

De Nederlandse importeur van de Volkswagen-merken Pon, heeft zich beperkt tot officiële bericht van het concern en heeft er zelf niets aan toe te voegen. Zie de integrale tekst van Volkswagen AG hieronder. Reactie Belgische Volkswagen importeur d’Ieteren: klik HIER.

‘Volkswagen is working at full speed to clarify irregularities concerning a particular software used in diesel engines. New vehicles from the Volkswagen Group with EU 6 diesel engines currently available in the European Union comply with legal requirements and environmental standards. The software in question does not affect handling, consumption or emissions. This gives clarity to customers and dealers.

Further internal investigations conducted to date have established that the relevant engine management software is also installed in other Volkswagen Group vehicles with diesel engines. For the majority of these engines the software does not have any effect.
Discrepancies relate to vehicles with Type EA 189 engines, involving some eleven million vehicles worldwide. A noticeable deviation between bench test results and actual road use was established solely for this type of engine. Volkswagen is working intensely to eliminate these deviations through technical measures. The company is therefore in contact with the relevant authorities and the German Federal Motor Transport Authority (KBA – Kraftfahrtbundesamt).
To cover the necessary service measures and other efforts to win back the trust of our customers, Volkswagen plans to set aside a provision of some 6.5 billion EUR recognized in the profit and loss statement in the third quarter of the current fiscal year. Due to the ongoing investigations the amounts estimated may be subject to revaluation. Earnings targets for the Group for 2015 will be adjusted accordingly.
Volkswagen does not tolerate any kind of violation of laws whatsoever. It is and remains the top priority of the Board of Management to win back lost trust and to avert damage to our customers. The Group will inform the public on the further progress of the investigations constantly and transparently. (bron: Volkswagen AG)