Analyse: Winterkorn laat verzwakt en geïsoleerd VW achter

De opvolger van de afgetreden Martin Winterkorn is donderdag 24 september benoemd. Matthias Müller gaat als nieuwe ceo gaat een maandenlange periode tegemoet van pijnlijke ontmoetingen met talloze onderzoekers , aanklagers en wetgevers.

Op het eind werd de druk op Mister Volkswagen, Martin Winterkorn, veel te hoog. Na de marathon-vergadering met het topmanagement op het hoofdkwartier gisteren (woensdag 23 september) in Wolfsburg, bood Winterkorn uiteindelijk aan te vertrekken als ceo. Dit was allemaal het gevolg van de zogenoemde dieselgate, het uitstootschandaal met dieselmotoren dat deze week aan het licht kwam. Winterkorn zei dat hij de verantwoordelijkheid voor de crisis volledig op zich neemt.


Diess, Stadler, Müller

Winterkorn (68) heeft sinds 2007 het VW-concern met groot succes geleid. Hij zei dat hij zichzelf persoonlijk geen schuld geeft maar zijn ontslag zou de weg vrijmaken voor een nieuwe start van het bedrijf. De raad van toezicht heeft niet meteen gezegd wie de opvolger zou worden maar er zijn drie mogelijke kandidaten: Herbert Diess (afkomstig van BMW en nu baas van het merk VW), Rupert Stadler (baas van de melkkoe Audi) en Matthias Müller, de ceo van de succesvolle sportwagenfabrikant Porsche.  Müller (62) staat bekend om zijn transparantie en zijn bereidheid zijn mening te geven over gevoelige kwesties. Dat zou VW in de komende periode kunnen helpen als het bedrijf tot overeenstemming moet zien te komen met overheidsinstanties die nu overwegen het bedrijf VW miljarden aan boetes op te leggen. Op donderdagmiddag werd bekend dat Müller de nieuwe ceo is geworden.  

Vermoeiend

Winterkorn heeft een vermoeiend jaar achter de rug. In april overleefde hij de machtsstrijd met Ferdinand Piëch, de voorganger van Winterkorn als ceo en toen voorzitter van de raad van toezicht. Maar omdat Winterkorn toen steun kreeg van twee belangrijke machtsfactoren in het bedrijf namelijk de werknemersvertegenwoordigers en de deelstaat Niedersachsen, die twintig procent van het stemrecht bezit.  Maar nu hebben deze partijen Winterkorn niet publiekelijk gesteund.  De ster van Winterkorn begon te dalen toen de koers van het aandeel van Volkswagen AG in de afgelopen dagen 35 procent daalde terwijl de investeerders ook moeilijk doen over de kosten van het schandaal. Volkswagen heeft elf miljoen dieselauto’s geïdentificeerd die mogelijk behandeling nodig hebben, meer dan het totaalaantal auto’s dat de VW Groep per jaar wereldwijd verkoopt. De families Porsche en Piëch, die samen een meerderheid van het stemrecht in Volkswagen AG hebben, hebben miljarden euro’s van hun persoonlijk vermogen zien verdampen door deze koersdaling. En dan zijn er nog de boze klanten van VW, de bezorgde toeleveranciers en het personeel dat vreest voor de werkgelegenheid.

Ingenieur

De aandacht voor detail, waar Winterkorn om bekend staat, maakte het moeilijk voor hem om zich volledig te distantiëren van het gesjoemel met de software. Volgens analisten zou een gepromoveerde ingenieur als Winterkorn op z’n minst vragen hebben moeten stellen over de relatief gemakkelijk bereikte resultaten bij de zo strenge emissietest in Amerika. Winterkorn zou morgen (vrijdag 25 september) een contractverlenging met twee jaar krijgen, maar nu wordt de daartoe belegde vergadering gebruikt om te bepalen wie hem moet opvolgen. Die keuze zal cruciaal zijn omdat de nieuwe baas de klanten en de aandeelhouders moet overtuigen dat de schade aan het imago van Volkswagen kan worden hersteld. Het zal echt moeilijk zijn een goede vervanger voor Winterkorn te vinden. Onder zijn leiding is de VW Groep immers enorm gegroeid in portfolio en steekt het de andere twee grote autofabrikanten ter wereld (Toyota en GM) met succes naar de kroon. Heel veel van dit goede werk is nu tenietgedaan door de dieselgate en Winterkorn laat een verzwakt en geïsoleerd bedrijf achter dat het de komende maanden continu aan de stok krijgt met wetgevers en allerlei onderzoekers.  De hele affaire zal enorm veel beslag leggen op het management dat wel degelijk ook andere problemen heeft, waaronder de dip in de economische ontwikkeling in China, de grootste markt voor VW. De inspanningen van Volkswagen om zijn slechte verkoopresultaten in Amerika op te krikken, één van de belangrijkste automarkten van de wereld, wierpen voor deze ‘dieselgate’ al weinig vruchten af en de positie van Volkswagen is nu verder verslechterd. De kasreserves van het Volkswagen-concern, eerder ingeschat op dertig miljard euro aan het einde van dit jaar, zal in hoge mate opgaan aan de gevolgen van dieselgate. Wolfsburg heeft in eerste instantie maar vast 6,5 miljard euro gereserveerd maar de verwachting is dat het lang niet genoeg zal zijn.
Hoe het ook zij, boven alles zal de nieuwe ceo van het Volkswagen-concern moeten werken aan het herstel van vertrouwen bij de consument. Dezelfde consument die Volkswagen eerder betitelde als betrouwbaar, vertrouwenwekkend en ingenieus. (bron: Chris Bryant / Frankfurt / The Financial Times)  

      

Analyse: Winterkorn laat verzwakt en geïsoleerd VW achter - Automobielmanagement.nl

Analyse: Winterkorn laat verzwakt en geïsoleerd VW achter

De opvolger van de afgetreden Martin Winterkorn is donderdag 24 september benoemd. Matthias Müller gaat als nieuwe ceo gaat een maandenlange periode tegemoet van pijnlijke ontmoetingen met talloze onderzoekers , aanklagers en wetgevers.

Op het eind werd de druk op Mister Volkswagen, Martin Winterkorn, veel te hoog. Na de marathon-vergadering met het topmanagement op het hoofdkwartier gisteren (woensdag 23 september) in Wolfsburg, bood Winterkorn uiteindelijk aan te vertrekken als ceo. Dit was allemaal het gevolg van de zogenoemde dieselgate, het uitstootschandaal met dieselmotoren dat deze week aan het licht kwam. Winterkorn zei dat hij de verantwoordelijkheid voor de crisis volledig op zich neemt.


Diess, Stadler, Müller

Winterkorn (68) heeft sinds 2007 het VW-concern met groot succes geleid. Hij zei dat hij zichzelf persoonlijk geen schuld geeft maar zijn ontslag zou de weg vrijmaken voor een nieuwe start van het bedrijf. De raad van toezicht heeft niet meteen gezegd wie de opvolger zou worden maar er zijn drie mogelijke kandidaten: Herbert Diess (afkomstig van BMW en nu baas van het merk VW), Rupert Stadler (baas van de melkkoe Audi) en Matthias Müller, de ceo van de succesvolle sportwagenfabrikant Porsche.  Müller (62) staat bekend om zijn transparantie en zijn bereidheid zijn mening te geven over gevoelige kwesties. Dat zou VW in de komende periode kunnen helpen als het bedrijf tot overeenstemming moet zien te komen met overheidsinstanties die nu overwegen het bedrijf VW miljarden aan boetes op te leggen. Op donderdagmiddag werd bekend dat Müller de nieuwe ceo is geworden.  

Vermoeiend

Winterkorn heeft een vermoeiend jaar achter de rug. In april overleefde hij de machtsstrijd met Ferdinand Piëch, de voorganger van Winterkorn als ceo en toen voorzitter van de raad van toezicht. Maar omdat Winterkorn toen steun kreeg van twee belangrijke machtsfactoren in het bedrijf namelijk de werknemersvertegenwoordigers en de deelstaat Niedersachsen, die twintig procent van het stemrecht bezit.  Maar nu hebben deze partijen Winterkorn niet publiekelijk gesteund.  De ster van Winterkorn begon te dalen toen de koers van het aandeel van Volkswagen AG in de afgelopen dagen 35 procent daalde terwijl de investeerders ook moeilijk doen over de kosten van het schandaal. Volkswagen heeft elf miljoen dieselauto’s geïdentificeerd die mogelijk behandeling nodig hebben, meer dan het totaalaantal auto’s dat de VW Groep per jaar wereldwijd verkoopt. De families Porsche en Piëch, die samen een meerderheid van het stemrecht in Volkswagen AG hebben, hebben miljarden euro’s van hun persoonlijk vermogen zien verdampen door deze koersdaling. En dan zijn er nog de boze klanten van VW, de bezorgde toeleveranciers en het personeel dat vreest voor de werkgelegenheid.

Ingenieur

De aandacht voor detail, waar Winterkorn om bekend staat, maakte het moeilijk voor hem om zich volledig te distantiëren van het gesjoemel met de software. Volgens analisten zou een gepromoveerde ingenieur als Winterkorn op z’n minst vragen hebben moeten stellen over de relatief gemakkelijk bereikte resultaten bij de zo strenge emissietest in Amerika. Winterkorn zou morgen (vrijdag 25 september) een contractverlenging met twee jaar krijgen, maar nu wordt de daartoe belegde vergadering gebruikt om te bepalen wie hem moet opvolgen. Die keuze zal cruciaal zijn omdat de nieuwe baas de klanten en de aandeelhouders moet overtuigen dat de schade aan het imago van Volkswagen kan worden hersteld. Het zal echt moeilijk zijn een goede vervanger voor Winterkorn te vinden. Onder zijn leiding is de VW Groep immers enorm gegroeid in portfolio en steekt het de andere twee grote autofabrikanten ter wereld (Toyota en GM) met succes naar de kroon. Heel veel van dit goede werk is nu tenietgedaan door de dieselgate en Winterkorn laat een verzwakt en geïsoleerd bedrijf achter dat het de komende maanden continu aan de stok krijgt met wetgevers en allerlei onderzoekers.  De hele affaire zal enorm veel beslag leggen op het management dat wel degelijk ook andere problemen heeft, waaronder de dip in de economische ontwikkeling in China, de grootste markt voor VW. De inspanningen van Volkswagen om zijn slechte verkoopresultaten in Amerika op te krikken, één van de belangrijkste automarkten van de wereld, wierpen voor deze ‘dieselgate’ al weinig vruchten af en de positie van Volkswagen is nu verder verslechterd. De kasreserves van het Volkswagen-concern, eerder ingeschat op dertig miljard euro aan het einde van dit jaar, zal in hoge mate opgaan aan de gevolgen van dieselgate. Wolfsburg heeft in eerste instantie maar vast 6,5 miljard euro gereserveerd maar de verwachting is dat het lang niet genoeg zal zijn.
Hoe het ook zij, boven alles zal de nieuwe ceo van het Volkswagen-concern moeten werken aan het herstel van vertrouwen bij de consument. Dezelfde consument die Volkswagen eerder betitelde als betrouwbaar, vertrouwenwekkend en ingenieus. (bron: Chris Bryant / Frankfurt / The Financial Times)