Volkswagen wacht claim olieverbruik TFSI-motoren (filmpje)

De Nederlandse organisatie Audiclaim wil internationaal massaclaims gaan indienen namens gedupeerde bezitters van Audi’s, Volkswagens, Skoda’s en Seats. Het gaat niet om het dieselschandaal dat vorige week aan het licht kwam, maar om een eerder geconstateerde productiefout in bepaalde modellen.

Volgens onderzoek van de stichting heeft de Volkswagengroep wereldwijd tienduizenden auto’s op de markt gebracht met verkeerde zuigers en olieschraapveren. Hierdoor wordt het olieverbruik van modellen met TFSI-motoren heel hoog en dat kan weer zorgen voor slijtage en schade aan de motor.

Inzet van de procedures die Audiclaim wil starten is dat gedupeerden in Europa, Rusland en China op dezelfde wijze worden gecompenseerd als in Amerika is gebeurd. Daar is er een zogeheten class-action gestart tegen de Amerikaanse divisie van Volkswagen. In deze zaak heeft het hoofdkantoor geschikt en toegezegd met terugwerkende kracht alle reparaties te zullen vergoeden. Ook geven de merken Audi en Volkswagen (de modellen van Seat en Skoda worden in de Verenigde Staten niet verkocht) op deze modellen nu een extra fabrieksgarantie van in totaal 8 jaar.

Het probleem komt voor bij de 1.8 TFSI en 2.0 TFSI. Die motoren zitten in veel Audi’s van de types A4, A5 en Q5 uit bouwjaren 2009, 2010 en 2011. Ook bij andere merken zijn de motoren geplaatst.

Wereldwijd gaat het volgens Pieter Lijesen, secretaris en penningmeester van Audiclaim, om wel 300.000 auto’s, waarvan ten minste 20.000 in Europa. De zaak gaat Volkswagen honderden miljoenen aan schadevergoeding kosten, schat hij. Lijesen is in Nederland vooral bekend als de man achter collectieve claimprocedures namens gedupeerden van woekerpolissen en complexe financiële producten als renteswaps.

Reactie Audi NL

Website Audiclaim.

Bekijk vanaf 15:40 het filmpje van TROS Radar dat over hetzelfde onderwerp ging.

 

Reacties

Zou dit soort problemen (olieverbruik, distributie, NOx fraude) veroorzaakt worden omdat VW cs de grootste autobouwer wil zijn?

Geplaatst door: JanFL de Waal op

Vorig jaar een gebruikte A4 Avant 2.0 tfsi particulier gekocht. Auto is van 2010 en had 82.000 km gelopen. Olieverbruik na weging bij de dealer kwam uit op 1:920. Nieuwe zuigers, zuigerveren e.d. gemonteerd waardoor het probleem is verholpen. Alles onder 100% garantie / coulance dankzij de inzet van Audi dealer Martin Schilder uit Haarlem!

Geplaatst door: Tom van Steijn op

Heb sinds een maand een audi a4 gekocht,al 2 keer mee naar het buiten land geweest ongeveer 4000 km mee gereden ,een top auto MAAR al 5 liter olie in gedaan a 26 tot 33 euro p ltr.vindt ik niet kunnen voor audi .
Hoop dat dit probleem opgelost wordt anders voor mij nooit geen audi meer.

Geplaatst door: n.a.veenboer op

Net een Audi 1.8 tfsi bj 2010 voor garantie moeten reviseren, 1 liter olie op 600 km, kon bij Audi onder bijbetaling van de arbeidskosten. In Duitsland gelden blijkbaar andere garantie voorwaarden. Daar wordt alles netjes geregeld en vergoed. Pon laat mensen gewoon betalen. De Audi dealers zijn wel bereid willend. En de grap is dat wanneer je bij bestellen van de onderdelen niet aangeeft dat het voor een motorrevisie is, krijg je exact dezelfde slechte zuigers en veren.

Geplaatst door: Dennis op

zijn bij de motoren van na 2012
deze problemen niet meer aanwezig

Geplaatst door: P.Dijkhuizen op
Volkswagen wacht claim olieverbruik TFSI-motoren (filmpje) - Automobielmanagement.nl

Volkswagen wacht claim olieverbruik TFSI-motoren (filmpje)

De Nederlandse organisatie Audiclaim wil internationaal massaclaims gaan indienen namens gedupeerde bezitters van Audi’s, Volkswagens, Skoda’s en Seats. Het gaat niet om het dieselschandaal dat vorige week aan het licht kwam, maar om een eerder geconstateerde productiefout in bepaalde modellen.

Volgens onderzoek van de stichting heeft de Volkswagengroep wereldwijd tienduizenden auto’s op de markt gebracht met verkeerde zuigers en olieschraapveren. Hierdoor wordt het olieverbruik van modellen met TFSI-motoren heel hoog en dat kan weer zorgen voor slijtage en schade aan de motor.

Inzet van de procedures die Audiclaim wil starten is dat gedupeerden in Europa, Rusland en China op dezelfde wijze worden gecompenseerd als in Amerika is gebeurd. Daar is er een zogeheten class-action gestart tegen de Amerikaanse divisie van Volkswagen. In deze zaak heeft het hoofdkantoor geschikt en toegezegd met terugwerkende kracht alle reparaties te zullen vergoeden. Ook geven de merken Audi en Volkswagen (de modellen van Seat en Skoda worden in de Verenigde Staten niet verkocht) op deze modellen nu een extra fabrieksgarantie van in totaal 8 jaar.

Het probleem komt voor bij de 1.8 TFSI en 2.0 TFSI. Die motoren zitten in veel Audi’s van de types A4, A5 en Q5 uit bouwjaren 2009, 2010 en 2011. Ook bij andere merken zijn de motoren geplaatst.

Wereldwijd gaat het volgens Pieter Lijesen, secretaris en penningmeester van Audiclaim, om wel 300.000 auto’s, waarvan ten minste 20.000 in Europa. De zaak gaat Volkswagen honderden miljoenen aan schadevergoeding kosten, schat hij. Lijesen is in Nederland vooral bekend als de man achter collectieve claimprocedures namens gedupeerden van woekerpolissen en complexe financiële producten als renteswaps.

Reactie Audi NL

Website Audiclaim.

Bekijk vanaf 15:40 het filmpje van TROS Radar dat over hetzelfde onderwerp ging.

 

Reacties

Zou dit soort problemen (olieverbruik, distributie, NOx fraude) veroorzaakt worden omdat VW cs de grootste autobouwer wil zijn?

Geplaatst door: JanFL de Waal op

Vorig jaar een gebruikte A4 Avant 2.0 tfsi particulier gekocht. Auto is van 2010 en had 82.000 km gelopen. Olieverbruik na weging bij de dealer kwam uit op 1:920. Nieuwe zuigers, zuigerveren e.d. gemonteerd waardoor het probleem is verholpen. Alles onder 100% garantie / coulance dankzij de inzet van Audi dealer Martin Schilder uit Haarlem!

Geplaatst door: Tom van Steijn op

Heb sinds een maand een audi a4 gekocht,al 2 keer mee naar het buiten land geweest ongeveer 4000 km mee gereden ,een top auto MAAR al 5 liter olie in gedaan a 26 tot 33 euro p ltr.vindt ik niet kunnen voor audi .
Hoop dat dit probleem opgelost wordt anders voor mij nooit geen audi meer.

Geplaatst door: n.a.veenboer op

Net een Audi 1.8 tfsi bj 2010 voor garantie moeten reviseren, 1 liter olie op 600 km, kon bij Audi onder bijbetaling van de arbeidskosten. In Duitsland gelden blijkbaar andere garantie voorwaarden. Daar wordt alles netjes geregeld en vergoed. Pon laat mensen gewoon betalen. De Audi dealers zijn wel bereid willend. En de grap is dat wanneer je bij bestellen van de onderdelen niet aangeeft dat het voor een motorrevisie is, krijg je exact dezelfde slechte zuigers en veren.

Geplaatst door: Dennis op

zijn bij de motoren van na 2012
deze problemen niet meer aanwezig

Geplaatst door: P.Dijkhuizen op