Volgens onderzoek van de stichting heeft de Volkswagengroep wereldwijd tienduizenden auto’s op de markt gebracht met verkeerde zuigers en olieschraapveren. Hierdoor wordt het olieverbruik van modellen met TFSI-motoren heel hoog en dat kan weer zorgen voor slijtage en schade aan de motor.

Inzet van de procedures die Audiclaim wil starten is dat gedupeerden in Europa, Rusland en China op dezelfde wijze worden gecompenseerd als in Amerika is gebeurd. Daar is er een zogeheten class-action gestart tegen de Amerikaanse divisie van Volkswagen. In deze zaak heeft het hoofdkantoor geschikt en toegezegd met terugwerkende kracht alle reparaties te zullen vergoeden. Ook geven de merken Audi en Volkswagen (de modellen van Seat en Skoda worden in de Verenigde Staten niet verkocht) op deze modellen nu een extra fabrieksgarantie van in totaal 8 jaar.

Het probleem komt voor bij de 1.8 TFSI en 2.0 TFSI. Die motoren zitten in veel Audi’s van de types A4, A5 en Q5 uit bouwjaren 2009, 2010 en 2011. Ook bij andere merken zijn de motoren geplaatst.

Wereldwijd gaat het volgens Pieter Lijesen, secretaris en penningmeester van Audiclaim, om wel 300.000 auto’s, waarvan ten minste 20.000 in Europa. De zaak gaat Volkswagen honderden miljoenen aan schadevergoeding kosten, schat hij. Lijesen is in Nederland vooral bekend als de man achter collectieve claimprocedures namens gedupeerden van woekerpolissen en complexe financiële producten als renteswaps.

Reactie Audi NL

Website Audiclaim.

Bekijk vanaf 15:40 het filmpje van TROS Radar dat over hetzelfde onderwerp ging.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding