Volgens de nieuwe topman Matthias Müller zijn er omvangrijke plannen opgesteld voor de vervanging die voorgelegd zullen worden aan toezichthouders.

Klanten van Volkswagen worden binnen enkele dagen op de hoogte gesteld van het plan. Müller legde het voornemen voor aan ongeveer duizend topmanagers van het autoconcern aan het begin van deze week op het hoofdkantoor in Wolfsburg.

Het gaat om dieselauto’s die tussen 2009 en 2015 zijn gebouwd. Het gaat wereldwijd om vijf miljoen Volkswagens, 1,8 miljoen Volkswagen-bedrijfswagens, 2,1 miljoen Audi’s, 1,2 miljoen Skoda’s en een miljoen andere types, waaronder Seats. 

Volgens Müller is er een lange weg te gaan en moet veel werk worden verzet voordat het vertrouwen in Volkswagen weer is hersteld. Daarbij zal slechts stap voor stap vooruitgang worden geboekt en zullen er tegenslagen zijn, aldus de nieuw benoemde bestuursvoorzitter.

De Duitse vakbond IG Metall haalde afgelopen dinsdag hard uit naar Volkswagen. Volgens de bond zorgt het dieselschandaal voor enorme schade voor de voertuigen, het autoconcern en Duitsland als geheel. IG Metall-voorzitter Detlef Wetzel vergeleek de fraude met de financiële crisis.

Wetzel verklaarde verder dat de werknemers van Volkswagen niet de dupe mogen worden van het gesjoemel met de uitstootnormen. De verantwoordelijken moeten worden gevonden en persoonlijk verantwoording afleggen voor de fraude. Dat is de taak van justitie, aldus de vakbondvoorzitter.