Dat blijkt uit een onderzoek van Magid Advisors en de zakelijke tv-zender CNBC. Van de 2,4 duizend ondervraagden had zeventien procent wel eens van Uber gebruik gemaakt. Bijna een kwart van hen (dus ruim vier procent van de ondervraagde groep) zegt dat ze op basis van hun ervaring met die taxi-app de geplande aankoop van een nieuwe auto voorlopig even hebben uitgesteld.  ‘’Op termijn zal dat zich weerspiegelen in een daling van het aantal verkochte auto’s,” zegt topman Mike Vorhaus van Magid. Die gevolgen worden deels wel gecompenseerd doordat Uber zelf de vraag naar auto’s aanzwengelt maar dat is volgens Magid niet voldoende om de wegvallende vraag volledig goed te maken.
Het Amerikaanse taxi-appbedrijf oriënteert zich op uitbreiding van zijn Europese hoofdkwartier in Amsterdam. De extra ruimte is vooral nodig om de groei van het aantal medewerkers voor engineering, productontwikkeling en ontwerp te huisvesten. De expansie moet in het tweede of derde kwartaal van 2016 z’n beslag krijgen, zo meldt het Financieele Dagblad. De zoektocht naar een grotere locatie komt op een moment dat Uber vorige week werd geconfronteerd met een inval: het bedrijf kreeg bezoek van de opsporingsdienst van de Inspectie Leefomgeving en Transport. In maart viel de inspectiedienst ook al binnen om een beeld te krijgen van UberPop, in Nederland bij wet verboden. De problemen weerhouden Uber er kennelijk niet van zijn Europese basis in Amsterdam te willen versterken.