Het eigen onderzoek van het Duitse merk begon na het uitbreken van het dieselschandaal, de affaire met sjoemelsoftware om emissietesten te manipuleren. Toen bleken 11 miljoen auto’s getroffen. Het gaat ook nu voornamelijk om diesels, maar er is ook een onregelmatigheid in de uitstootwaarden geconstateerd bij benzineauto’s. Modellen die worden genoemd zijn de Golf, Polo en Passat, bij dochter Audi de A1 en A3, bij Skoda gaat het om de Octavia en bij Seat om de modellen Leon en Ibiza.

Een ander verschil is de stof waarvan de waarde niet klopt. Nu gaat het om het belangrijkste broeikasgas koolstofdioxide. Bij de eerder naar boven gekomen affaire betrof het NOx. En juist van koolstofdioxide zijn de afgelopen jaren de regels in Europa flink aangescherpt. Ook is de uitstoot van belang voor belastingvoordelen, niet alleen in Duitsland, maar bijvoorbeeld ook in Nederland.

Volkswagen schat de ‘economische risico’s’ van de nieuwe zaak op ongeveer 2 miljard euro. Het concern benadrukte dat een betrouwbare omvang nog niet kon worden gegeven. Volkswagen zegt dat het samen met de autoriteiten zo snel mogelijk zal zorgen voor de juiste CO2-classificaties voor de betrokken voertuigen.