Vanaf 2016 produceert SML uit Genk de voor- en achteras van alle modellen van Rolls-Royce. ‘Tot nu toe werden de assen gedeeltelijk bij BMW in Duitsland en in het Britse Goodwood geassembleerd’, zegt algemeen directeur Stefan Maussen aan De Standaard.

Uitdagende taak

‘Nog tijdens de sluiting van Ford Genk heeft moederbedrijf BMW hier een audit gedaan, en die was zeer positief. Genk ligt in het midden, tussen die twee huidige productiesites. Bovendien staan we in voor het hele aankoop- en logistieke proces. Een uitdagende taak, gezien de kwaliteitseisen van Rolls-Royce.’

Investering van 2,5 miljoen euro

De productie voor Rolls-Royce is goed voor 7.500 wagens per jaar, met werkzekerheid voor een periode van 15 jaar. Voor dit project wordt ruim 2,5 miljoen euro geïnvesteerd in SML.

SML is start-up met tachtig medewerkers

SML is de enige van de vier toeleveranciers die via de ‘conveyor’ met Ford Genk waren verbonden die na de sluiting van Ford een doorstart maakt. Dit doen ze niet als groot bedrijf met 450 werknemers zoals in de tijd van Ford Genk, wel als kleine start-up met tachtig mensen en drie jaar tijd om zich te bewijzen. ‘Deze tijd kregen we van moederbedrijf Ferrostaal.’

Ook productie voor Audi Brussels

Nu al bewijst het bedrijf dat de doorstart een goede beslissing was. SML produceert intussen wieltreinen voor de Audi S1 die in Brussel wordt geassembleerd, doet assemblage voor het bedrijf Lebrun, gespecialiseerd in mobiele klimatisatie-units, het zette een samenwerking op met een producent van innovatieve, energie-opwekkende dakdichtingselementen en verzorgt een aantal taken voor Ford, waaronder de opslag en verdeling van wielen.