Nissan bouwt Infiniti in Sunderland

De grote Nissan-fabriek in het Noord-Engelse Sunderland heeft de luxe Infiniti Q30 toegewezen gekregen. Dat vereist ook een investering van bijna 300 miljoen in het fabriekscomplex. Het is de eerste keer dat de Japanse autobouwer een luxer model in Europa laat bouwen.

Sunderland is al tijden de meest productieve autofabriek in Europa met een gemiddelde productie van 118 per jaar per werknemer. De fabriek draait al jaren op zijn maximale capaciteit van een half miljoen auto’s per jaar. Door de komst van de Infiniti (op basis van de Mercedes A-klasse) zullen er daar in eerste instantie 60.000 bijkomen.

Nissan is ook elders in het nieuws. De bestuursraad komt vandaag, maandag, in een buitengewone zitting bijeen om te praten over het snel oplopende conflict met partner Renault en vooral met de Franse regering. Nissan wil meer te vertellen hebben in de alliantie nu de verhouding daar anders liggen dan bij het begin ervan maar Parijs houdt dat op alle mogelijke manieren tegen. Verwacht wordt dat het bestuur, dat hoogst zelden een speciale zitting houdt, een verklaring zal uitgeven om het standpunt van Nissan te verduidelijken.

Nissan bouwt Infiniti in Sunderland - Automobielmanagement.nl

Nissan bouwt Infiniti in Sunderland

De grote Nissan-fabriek in het Noord-Engelse Sunderland heeft de luxe Infiniti Q30 toegewezen gekregen. Dat vereist ook een investering van bijna 300 miljoen in het fabriekscomplex. Het is de eerste keer dat de Japanse autobouwer een luxer model in Europa laat bouwen.

Sunderland is al tijden de meest productieve autofabriek in Europa met een gemiddelde productie van 118 per jaar per werknemer. De fabriek draait al jaren op zijn maximale capaciteit van een half miljoen auto’s per jaar. Door de komst van de Infiniti (op basis van de Mercedes A-klasse) zullen er daar in eerste instantie 60.000 bijkomen.

Nissan is ook elders in het nieuws. De bestuursraad komt vandaag, maandag, in een buitengewone zitting bijeen om te praten over het snel oplopende conflict met partner Renault en vooral met de Franse regering. Nissan wil meer te vertellen hebben in de alliantie nu de verhouding daar anders liggen dan bij het begin ervan maar Parijs houdt dat op alle mogelijke manieren tegen. Verwacht wordt dat het bestuur, dat hoogst zelden een speciale zitting houdt, een verklaring zal uitgeven om het standpunt van Nissan te verduidelijken.