De recall is vrijwillig, aldus Volkswagen, maar het is voor het Volkswagen concern de zoveelste naschok in het emissieschandaal.  In India, waar de emissieregels over het algemeen veel soepeler zijn dan in de gevestigde economieën,  is Volkswagen niet schuldig bevonden aan onregelmatigheden bij de emissietests.  Maar, Volkswagen is wel akkoord gegaan met de terugroepactie om de sjoemelsoftware en/of andere onderdelen te verwijderen. In theorie zou die gemonteerd kunnen zijn op de auto’s in India.
Het Duitse bedrijf heeft verklaard dat er 198,5 duizend auto’s van het merk Volkswagen, plus 88,7 duizend Skoda’s en 36,5 duizend auto’s van Audi. Volkswagen zelf ontkent dat het in India iets fout heeft gedaan maar de recall zal sowieso geen positief effect hebben op de wisselend succesvolle pogingen om voet aan de grond te krijgen in India, dat aan het einde van dit decennium zal zijn uitgegroeid tot de derde markt van de wereld na China en de VS.
Volkswagen is op de Chinese markt sterk gegroeid, waardoor het merk is uitgegroeid tot het grootste daar. Maar  het record in China verliest zijn glans, met middenklassers die over het algemeen te duur zijn voor de Chinese consument. Het marktaandeel van Volkswagen in India is vorig jaar met twee procent afgenomen.  Het concern zegt ‘volledig toegewijd te zijn aan de Indiase markt’ en dat ‘alle merken van de groep in India zullen samenwerken om het vertrouwen van de consument terug te winnen."   

Volkswagen heeft problemen met twaalf miljoen auto’s op de wereld maar de grootste liggen in de VS, waar de emissieregels het strengst zijn.

 

Lees ook: Vijftig man bij Volkswagen getuigen over dieselschandaal