Dat heeft d’Ieteren, dat aan de beurs van Brussel is genoteerd, dinsdag meegedeeld tijdens een Investeerdersdag in Londen. "Vanaf het eerste moment heeft d’Ieteren Auto alle mogelijke maatregelen genomen om de gevolgen van ‘Emissiongate’ voor haar klanten zo veel mogelijk te beperken en volledig en transparant te communiceren zodra er informatie beschikbaar zou zijn," verklaart het bedrijf. Al binnen een week na het bekend worden van het schandaal in de VS had de Belgische VW-importeur een eigen website in de lucht. Direct daarop besloot d’Ieteren de verkoop van de gewraakte modellen tijdelijk te schorsen waarbij klanten die al een bestelling uit hadden staan de mogelijkheid werd geboden een alternatieve auto te kiezen. D’Ieteren heeft later hetzelfde gedaan met auto’s die mogelijk betrokken zijn bij de onregelmatigheden rond de CO2-uitstoot.  

Hoewel het bedrijf wel bedragen noemt, voegt d’Ieteren daar aan toe dat het in dit stadium moeilijk is om de gevolgen te schatten. Op dit moment wordt er van uitgegaan dat het schandaal er toe leidt dat er 1.260 auto’s minder worden verkocht. Het bedrijf schat daarbij wel in dat de invloed op de verkopen nog beperkt is gebleven omdat het om de stille maanden van het jaar gaat en veel Belgen ook wachten met het kopen van een auto tot de Brussels Motors Show van volgende maand.